A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
A saját lába alól húzhatja ki a talajt az állam a hulladékgazdálkodási piac központosításával − mondta a Napi Gazdaságnak Sárosi Eszter, a Hulladékhasznosítók Országos Egyesületének (HOE) ügyvezető igazgatója. Sárosi szerint ugyanis az, hogy a szolgáltatási díjakat maximálták, miközben a lerakási adóval, az e-útdíjjal és a rezsicsökkentéssel növelték a költségeket, könnyen veszteségessé válhat a már többségi önkormányzati tulajdonú cégek működése.
Kapcsolódó
A kormányzati elképzelés azért is "sántít", mert a szolgáltatók terheinek növelése hosszú távon a lakosságon csapódik le − tette hozzá az ügyvezető igazgató. A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) lapunkkal azt közölte, hogy az ágazati törvény módosítására azért volt szükség, mert a lakosság korábban "elégedetlen" volt a díjképzési gyakorlattal, a gyűjtőedények méretével és az igénybe vehető kedvezményekkel. Szakértők azonban úgy vélik, az árak állami befagyasztása hosszú távon a szolgáltatók terheinek lakosságra hárítását eredményezi. A piaci szereplők kivonulását vetíti előre, hogy az ASA Magyarország Kft. januártól megszünteti lakossági hulladékgazdálkodási tevékenységét. A társaság az ipari hulladékokra fokuszál a jövő évtől − mondta a Napi Gazdaságnak Németh István ügyvezető. Az év végéig ezzel közel 200 dolgozó veszíti el állását, a cégnek ugyanis milliárdos nagyságrendű egyszeri veszteséget, valamint tavalyi árbevételének 40 százalékos csökkenését kell elszenvedni (a csoport 2012-es konszolidált árbevétele 7,3 milliárd forint volt).
Nevük elhallgatását kérő vállalatvezetők szerint a lakossági terhek növekedésen kívül tömegek kerülhetnek utcára a piac "államosításával". A bevételi oldalon jelenik meg a közszolgáltatás jelenlegi ürítésenként 200-800 forintos ára, a kiadásin a negyedévenként fizetendő lerakási járulék, amely most tonnánként háromezer forint − ám 2016-ig megnégyszereződik. Mindezt tetézi az e-útdíj. Egy 5 százalékos profitráta mellett működő közszolgáltatónak így 30 százalékkal csökken a fedezete és veszteségessé válik. A menedzsmentjogok hiányában a vállalatoknak tehát végképp nem éri meg e szektorban működniük.
A piac átrendeződése csak azokon a településeken okozhat gondot, ahol eddig magánvállalkozás végezte a szemétszállítást − véli Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke. Pénz hiányában ugyanis a települések nem tudják kivásárolni az akár 200-300 millió forint éves osztalékot fizető cégekből a tulajdonostársakat.
2004 | 2006 | 2008 | 2010 | |
Vegyipari és egészségügyi hulladék | 0,9 | 0,5 | 0,4 | 0,5 |
Újrahasznosítható anyagok | 3,8 | 2,9 | 2,7 | 3,1 |
Elektrotechnikai eszközök | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Állati eredetű és növényi hulladékok | 5,1 | 3,4 | 1,4 | 0,8 |
Vegyes átlagos összetételű hulladék | 5,1 | 4,5 | 3,9 | 3,7 |
Közönséges iszapok | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,2 |
Ásványi és megszilárdult hulladék | 9,4 | 10,5 | 8,3 | 7,2 |
Összesen | 24,7 | 22,3 | 16,9 | 15,7 |
Forrás: KSH |