Noha kilenc budapesti trafik mellett többek között pécsi, szegedi és szombathelyi nemzeti dohányboltokra is ki lehetne írni új koncessziós pályázatot, az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt-nél (NDN) egyelőre nincs napirenden a kérdés. "Csak miniszteri döntést követően vagyunk jogosultak pályáztatással kapcsolatos felhívást közzétenni. Tekintettel arra, hogy társaságunk jelenleg ilyen utasítást nem kapott, így nincs tudomásunk újabb pályáztatási szándékról a koncesszióba adó irányából" - válaszolta a Napi.hu kérdésére az NDN Zrt.
Új trafikpályázatot egyébként már 2015 áprilisa óta nem írt ki a cég, azóta csak spontán kijelöléssel ítélhet oda trafikokat a kiválasztottaknak. Jelenleg a 5334 koncessziós dohánybolt mellett egyre több, összesen már 601 trafik működik "kijelöléses" alapon, főleg falvakban - ahol korábban eredménytelenül zárult a pályázat -, de a már említett nagyvárosokon kívül Vácon, Érden és Sopronban is akad kijelölt trafikos. Ráadásul egyre nő a számuk, hiszen idén januárban még csak 566 ilyen dohánybolt működött az NDN kimutatásai alapján. A kijelölt 601 trafik közül feltűnően sok tartozik a Coop lánchoz. A mindössze 264 lakosú Baranya megyei Erzsébet faluban pedig az önkormányzat tulajdonában lévő Erzsébeti Önkormányzat Nonprofit Kft. árulhatja a cigarettát, de az önkormányzati cég tevékenységei között az alkohol kiskereskedelem és a szerencsejáték is szerepel.
A kijelölés az ND Zrt. saját hatáskörében lezajló folyamat, csak semmire nem kötelező javaslatot kérhetnek az önkormányzatoktól a kijelölt személlyel kapcsolatban, de végül Esküdt Gábor vezérigazgató szava dönt. A kiválasztott trafikos elvileg csak ideiglenesen, az új pályázat kiírásáig árulhat cigarettát, de új pályázat 2015 óta nincs. Fő előnye a kijelölésnek a koncessziós pályázat helyett, hogy az ND Zrt. által kijelölt trafikosnak nem kell vámhatósági engedélyt beszereznie a NAV-tól. Továbbra is bőven akadnak olyan települések az országban, ahol nemzeti dohánybolt és kijelölt árus sincsen. Az eddigi tapasztalatok szerint a zsákfalvakban az idők végezetéig lehetne pályáztatni, akkor sem akadna jelentkező az üzletre. A koncessziós trafikok száma viszont egyre csökken, 2015-ben még 5900 ilyen bolt közül választhattak a dohányosok.
Ugyanakkor a trafikosok jelentős része nem lehet teljesen elégedett, mert a teljesítőképességek között - elsősorban az elhelyezkedés miatt - jelentős különbségek lehetnek, így a működő üzletek akár 40-50 százaléka nehéz helyzetben van. A Napi.hu által találomra megnézett trafikos cégeket: 2017-es eredmények alapján Sopronban találtunk 344 millió forintos forgalom mellett 27 millió forintos nyereséget produkáló boltot, Pécelen 200 millió forintos forgalom 5 millió forint profithoz volt elég, de a budapesti Újlipótvárosban két dohányboltot működtető cég 200 millió forint bevétel mellett 3 millió forintos veszteséget hozott össze.
Az első pályázati körben 7 ezer koncessziós helyet hirdettek meg 2012-ben és 5415 koncessziós hely pályáztatása lett sikeres. A hatodik pályázati körben viszont már csak 66 pályázaton hirdettek ki győztest, 424 településen senki nem akart trafikos lenni. Az államnak új pályázatok kiírása nélkül is folyamatosan emelkednek a trafikosok által befizetett koncessziós díjból származó bevételei. A 2015-ös költségvetés a dohánytermékek kiskereskedelmének koncessziós díjából egymilliárd forint bevételre számított, ez 826 millió forint volt a 2014-es büdzsében, ami akkor némileg alultervezettnek tűnt. A 2019-es költségvetés viszont már 1,3 milliárd forint koncessziós díjból származó bevétellel kalkulál.
A nagykereskedő Országos Dohányboltellátó Kft. pedig nyilvános pályázat nélkül kapta meg annak idején a koncessziós jogot arra, hogy ellássa áruval a dohánykiskereskedőket. A törzsbetétek 49 százalékát a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. birtokolja, a többségi tulajdonos pedig a Tabán Trafik Zrt. A monopólium nagyon jövedelmező: tavaly 3,6 milliárd forint nyereséget termeltek, ennek jelentős részét a tulajdonosok osztalék formájában ki is vették a cégből.