A felvetett problémák jelentős részével foglalkozni kell, ezért hozták létre a kerekasztalt. Ízlés kérdése, hogy valaki tárgyalni szeretni vagy inkább tüntet - jegyezte meg Palkovics László. Szerinte szakmai egyeztetéseket kell folytatni, és a politikát nem célszerű bevinni az iskolákba.
A köznevelési kerekasztal ülése két hét múlva lesz, azt kibővítik az OECD szakértőivel. Ez alatt a két hét alatt üléseznek a szakértői munkacsoportok és szeretnének megoldást találni a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) működési, finanszírozási problémáira, valamint elkezdik a szervezeti átalakítását is. A Klik szervezete túlcentralizált, és a tankerületek szintje beépült az iskolák és a döntéshozatal közé. Ezt a túlcentralizált szervezetet át kell alakítani - mondta Palkovics. A szervezeti átalakítással reményei szerint a működési anomáliákra is megoldást találnak. Fontos célként jelölte meg ezzel összefüggésben, hogy közelebb hozzák az iskolákhoz a döntési folyamatokat.
Módosítják, illetve már részben módosították a pedagógusok minősítési és értékelési rendszerét. Kiemelte a tanulók terhelésének a csökkentését, ennek a témának előre hozták és elkezdik a tartalmi áttekintést. Ebből levezethető lesz majd a tanárok munkaterhelése is - tette hozzá Palkovics.
Az oktatási államtitkár felidézte a köznevelési kerekasztal eheti ülését és kitért arra, hogy a tárgyalásokon nem volt olyan ügy, amit ne érintettek volna, nem volt tabutéma. Mindenről tárgyaltak, mindenről tárgyalni fognak és megoldást fognak találni - ígérte Palkovics László. Továbbra is várják a kerekasztalra azokat, akik meghívást kaptak. Hozzátette: az elmúlt hetekben mindenkivel tárgyaltak, a sztrájkbizottsági formák között a Pedagógusok Szakszervezetével, a kerekasztalon a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével. Nyitottak a további tárgyalásra velük is - közölte az államtitkár.
Szólt arról is, hogy mintegy négyórás egyeztetést folytatott a tiltakozást elindító miskolci Herman Ottó Gimnázium tanári karával. Kérdésre az esetleges pártpolitikai háttérről vagy motivációról azt mondta: ami a szakmai egyeztetéseken elhangzott, az szakmai típusú ügy volt.
Tüntetnek a pedagógusok
Megérkeztek a Pedagógusok Sztrájkbizottsága által szervezett budapesti demonstráció résztvevői szombat délelőtt a Parlament elé. A tüntetés résztvevői a Jászai Mari térről indulva az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) Szalay utcai oktatási államtitkárságát érintve érkeztek a Kossuth téren felállított színpadhoz, ahol több beszédet mondanak.
A rendezvényt azért hirdették meg pedagógus szervezetek, mert úgy látják, rendszerszintű változtatásokra lenne szükség az oktatás, a köznevelés területén, ugyanakkor szerintük a kormányzat nem értette meg ennek fontosságát.
A Pedagógusok Sztrájkbizottsága korábban egy 25 pontból álló követeléssort állított össze, ebben egyebek mellett a tankötelezettség 18. évig történő visszaállításáért, a tananyag és a tanulói óraszám radikális csökkentéséért, az intézményvezetők munkáltatói és gazdálkodási jogának visszaállításáért, a pedagógusok kötött munkaidejének eltörléséért, adminisztratív terheik csökkentéséért emelték fel szavukat.
A pedagógusok nem akarnak visszatérni a korábbi - az adott település anyagi helyzetétől függő - önkormányzati fenntartású iskolarendszerhez sem, de a jelenlegi, szerintük túlközpontosított rendszer sem megfelelő, ezért az oktatási intézmények nagyobb önállóságát szorgalmazzák.
Mások is csatlakoztak
A szervezők tájékoztatása szerint a demonstráció elsősorban az oktatás kérdéseiről szól, de beszélni fognak más ágazatok problémáiról is. A tüntetéshez csatlakoztak az egészségügyi, a szociális, a kulturális és a közigazgatási terület dolgozóit képviselő szervezetek is.