A szeptemberben elindult új fizetési megoldás, a qvik alapjait a négy évvel ezelőtt Magyarországon bevezetett azonnali fizetési rendszer (AFR) teremtette meg. Az új szolgáltatás magában foglalja
- a QR-kódon (qvik-QR);
- az érintésen (qvik-NFC);
- és fizetési hivatkozáson (qvik-link)
alapuló fizetési megoldásokat, valamint a fizetési kérelmeket (qvik-kérelem) is.
„Ügyfélként nézve a qvik egyik legnagyobb előnye a biztonság. A tranzakciók jóváhagyása egy ismert banki felületen keresztül történik, ahol mindig látom az összeget és a címzettet, és nem szükséges érzékeny banki adatokat megadnom. Könnyedén el is utasíthatom a tranzakciót, ha nem szeretném jóváhagyni.
A qvik használata a legtöbb esetben biztonságosabb, mint a készpénzes vagy kártyás fizetés, mert nem kell az adataimat kiadnom és lehetőség van egy végső ellenőrzésre a fizetés jóváhagyása előtt.
A kereskedő számára pedig olcsóbb és gyorsabb megoldást jelent, továbbá jobb ügyfélélményt is biztosít. Talán a legnagyobb előnye, hogy amennyiben a kereskedő azt szeretné, akkor az összeg azonnal megérkezik – míg a kártyás tranzakcióknál a pénz egy nappal később fut be, itt azonnali elszámolásra van lehetőség” – mondta az új fizetési megoldásról az Economxnak Luspay Miklós, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóság vezetője.
Úgy véli, hogy mindezeken túl
a versenyhelyzet miatt várhatóan a kártyatársaságok (Visa, Mastercard) is tovább csökkenthetik a díjaikat, ami új versenyt indíthat, nemcsak a bankok, hanem a fizetési megoldások között is.
„A verseny vagy jobb szolgáltatásokhoz, vagy csökkenő árakhoz vezethet, ami végső soron a fogyasztónak előnyös” – hangsúlyozta Luspay Miklós.
Mit tud a qvik egy bankkártyás fizetéssel szemben?
Az adott körülmények és elvárások határozzák meg, melyik fizetési mód a legkényelmesebb – mondta kérdésünkre Pjeczka Attila, a Raiffeisen Bank cash management csoportvezetője. A különböző fizetési ökoszisztémák sikerét ugyanis az határozza meg, hogy azok mennyire tudják az ügyfél igényeit és az adott helyzetet kiszolgálni.
Mi lehetett a legelső qvik-tranzakció?
Mivel a Raiffeisen Bank az országban elsők között vezette be mobilbankjában a QR-kódos és fizetési kérelmes átutalásokat, ezért tavaly a bank háttérrendszereit kellett csak továbbfejleszteni, minden készen állt a szeptember 1-jei indulásra. Pjeczka Attila személyesen is jelen volt az indulásnál. Elmondása szerint az egyik első tranzakció lehetett a Pál Utcai Fiúk koncertjegy, amit a barátainak vett qvik-QR használatával.Luspay Miklós szerint a különböző fizetési módok előnyei és hátrányai eltérő helyzetekben mutatkoznak meg. Míg egyes esetekben a qvik-kérelem nyújthat nagyobb kontrollt és kényelmet az ügyfél számára, addig egy másik helyzetben a gyorsaság számít. Azonban az egyik legfontosabb kérdés, hogy hol akarok fizetni:
- fizikai tér: a kártyás fizetés egyik legnagyobb előnye az egyszerűség és gyorsaság a fizikai tranzakcióknál, azonban az MNB igazgatója szerint a QR-kód alapú qvik fizetés hasonlóan kényelmes fizetést biztosít;
- online tér: az online fizetéseknél a qvik-kérelem, a qvik-link vagy a qvik-QR használatának erőssége az egyszerűség és a biztonság – nem kell kártyaadatokat megadni és elmenteni, ami csökkenti a csalás vagy az adatokkal való visszaélés kockázatát, a qvik megoldásokkal pedig az eddigieknél is gyorsabban és gördülékenyebben végrehajthatók az internetes vásárlások.
Luspay Miklós ide sorolta még az ügyfélkontrollt is, ugyanis a qvik-kérelem abban kiemelkedő, hogy az ügyfélnek teljes kontrollt biztosít az időzítés felett. Szerinte ez a „sárga csekk-érzet” egyfajta biztonságérzetet és szabadságot ad az ügyfeleknek, amit a csoportos beszedés nem nyújt, hiszen ott a szolgáltató határozza meg a levonás időpontját.
Mi az a QR-kódos fizetés?
A QR-kódon alapuló fizetési megoldás magyarországi felhasználására számos példa van már, de a legismertebb talán a postai sárga csekk befizetése. Ugyanakkor, míg a postai QR-kódok leolvasása csak néhány kijelölt alkalmazással oldható meg, addig a qvik-QR esetében a vásárló az okostelefonjára telepített saját, bármelyik bank által biztosított alkalmazásával vagy a telefon beépített gyári kamerájával olvashatja be a QR-kódot. Az MNB által jogszabályban előírt követelmény ugyanis, hogy minden banki mobilalkalmazásnak képesnek kell lennie a qvik-QR kezelésére, így bármely banki ügyfél számára elérhető a qvik fizetés.A qvik-QR-t a kereskedő vagy számlakibocsátó jeleníti meg. Internetes vásárlásnál a webshop felületén, fizikai boltokban a pénztárgép vagy a POS-terminál kijelzőjén, de akár egy papír alapú számlán is elhelyezhető. A beolvasást követően pedig csak egy kattintás a qvik fizetés jóváhagyása.„A kártyás fizetésnek megvan a maga helye és előnye, különösen a gyors tranzakcióknál, de a qvik-kérelem olyan helyzetekben jobbnak bizonyulhat, ahol az ügyfél nagyobb kontrollra, adatbiztonságra és egyszerűségre vágyik. Ez a kettő nem helyettesíti egymást, hanem inkább kiegészítő szerepet játszanak” – fogalmazott a jegybank igazgatója.
Hogyan érinti az új fizetési lehetőség a szolgáltatókat?
A kereskedők felé nyújtott qvik szolgáltatást szeptemberben az elsők között bevezetett Raiffeisen Banknál már 2020-ban olyan digitális kereskedői megoldásokon dolgoztak, amelyek az azonnali fizetési rendszer infrastruktúrájára épültek.
„Szeged önkormányzata létrehozta a Cashless Szeged nevű projektet, amely QR-kódos fizetést tett lehetővé, ehhez csatlakoztunk az AFR-es megoldásunkkal. Például az Etelka nevű ebédbefizetős portálon a szülők már ekkor fizethettek menzai díjakat. Ez volt az első lépés az azonnali fizetési rendszer kereskedelmi alkalmazásában a banki oldalon” – fogalmazott az Economxnak Pjeczka Attila.
A bevezetéskor két nagy kihívással szembesültek.
- Fokozatos piaci elterjedés: 2020-ban még nem volt meg az az MNB-rendeleti elvárás, amely kötelezte volna a bankokat a sémához való csatlakozásra, ezért a rendszer lassan, organikusan épült ki – ahogy egyre több bank csatlakozott, úgy vált egyre vonzóbbá a kereskedők számára is. „Először csak egy-egy bank ügyfelei tudtak fizetni, később viszont elértük a 60-70 százalékos piaci penetrációt. Ez vonatkozott mind a QR-kódos fizetésre, mind a fizetési kérelemre.”
- Költségek kérdése: A kezdetekkor még nem volt egyértelmű, milyen költségek hárulnak a vásárlókra. Azóta ezt a kérdést már törvényileg szabályozták: a lakossági ügyfelek számára minden qvik fizetés ingyenes, és a bankok nem háríthatnak át semmilyen extra költséget ezeknél a tranzakcióknál, így az új fizetési mód versenyképessé vált a bankkártyás fizetéssel szemben.
A bankok mellett a biztosítóknál is hasonló kihívásokkal néztek szembe.
„Bár már 2020-ban figyelemmel kísértük az azonnali fizetési ökoszisztéma alakulását, nem indítottunk saját projektet, mert a banki ügyfélkör lefedettsége még nem volt elegendő. Csak 2023 őszére vált egyértelművé, hogy 2024-től minden banknak kötelező lesz a qvik-kérelmek fogadása” – mondta kérdésünkre Nagyné Simonffy Réka, a Generali Biztosító pénzügyi és számviteli folyamatszervezési területének vezetője.
Ők a Raiffeisen Bank ügyfeleként első körben elindítottak egy pilot projektet, amelyben ezer ügyfélnek küldtek qvik-kérelmeket. „A kísérlet során pozitív meglepetésként ért minket a 16 százalékos azonnali elfogadási arány, ami azt mutatta, hogy az ügyfelek nyitottak az új megoldásra.”
A pilotot követően végeztek egy telefonos kutatást is, hogy megértsék az ügyfeleik tapasztalatait. Ebből az derült ki, hogy azok, akik használták a szolgáltatást, pozitívan nyilatkoztak. Az eredmények alapján 2024 júniusától – azaz a szabályozás életbe lépését követően – a qvik-kérelmeket teljes mértékben beépítették Generali napi működésébe. „2024 nyarára a rendszer már a mindennapjaink részévé vált, és jelentős lépés volt az ügyfélélmény javításában” – tette hozzá Nagyné Simonffy Réka.
Mi is az a qvik-kérelem?
A qvik-kérelem egy – nem pénzmozgással járó – fizetési kérés, amelyet a kedvezményezett (például kereskedő, biztosító, közműcég vagy akár magánszemély) indít elektronikusan a fizető fél felé egy meghatározott összeg teljesítésére. Ehhez ismerni kell a fizető fél (vásárló, a biztosító vagy közműcég ügyfele, vagy a fogyasztó, akitől a pénzt szeretnének kérni) bankszámlaszámát, vagy másodlagos számlaazonosítóját ahhoz, hogy qvik-kérelmet a szolgáltató elindíthassa. Másodlagos számlaazonosító lehet a telefonszám, az email-cím vagy az adóazonosító – ezeket mi magunk tudjuk bankunk felületén beregisztrálni és hozzákötni a számlánkhoz. Fontos, hogy a másodlagos azonosítók regisztrációjával csak mi kaphatunk egyszerűbben pénzt vagy qvik-kérelmet, ugyanakkor ezek (például a telefonszám) ismeretében valamilyen harmadik fél továbbra sem tud majd a számlánk fölött rendelkezni, arról pénzt leemelni. A qvik kérelem beérkeztéről a fizető fél kap egy értesítést, és ha minden adat stimmel, ezt követően jóvá tudja hagyni annak teljesítését.Eddig több mint 70 ezer qvik-kérelmet küldtek ki, az elfogadási arány pedig folyamatosan nő, novemberre már meghaladta a 22 százalékot, ami a Generali folyamatszervezési szakembere szerint azt mutatja, hogy az ügyfelek egyre jobban megismerik és megszeretik ezt a fizetési módot.
Miért volt szükség még egy fizetési megoldásra?
A qvik alapja – amint azt már cikkünk elején tisztáztuk – az azonnali fizetési rendszer bevezetése volt. Az AFR létrehozása Pjeczka Attila szerint nem egy „öncélú döntés” volt, hanem több tényező tette indokolttá:
- egyrészt voltak már nemzetközi példák, hazánk előtt már számos ország sikeresen bevezette az azonnali fizetéseket, amely azt bizonyítja, hogy ez nemcsak hasznos, hanem hosszú távon fenntartható és versenyképes megoldás;
- másrészt, az elektronikus fizetési rendszerek (mint a bankkártyás tranzakciók) sérülékenysége miatt elengedhetetlen egy stabil alternatíva, az azonnali fizetés pedig lehetőséget ad arra, hogy a kereskedők folyamatosan bevételhez jussanak, még akkor is, ha az egyik rendszer kiesik. A szakember szerint ez, különösen nagyobb forgalmú kereskedelmi vagy szolgáltatói szektorokban, alapvető jelentőségű;
- emellett csökkenteni lehet vele a készpénzforgalmat, ugyanis a készpénzlogisztika és -kezelés nemzetgazdasági költsége óriási, évi sokmilliárd forintra tehető.
Nagyné Simonffy Réka saját példájuk alapján elmondta, hogy a qvik fizetés révén az ügyfelek díjai 3-4 nappal hamarabb érkeznek be, mint a korábbi rendszerekben, ráadásul költséghatékonyabb, mint más fizetési alternatívák.
qvik-NFC vs qvik-link
Az NFC-technológiát a kártyás fizetéseknél már rutinszerűen használják a vásárlók, amikor „odaérintik” a bankkártyájukat, a mobiltelefonjukat vagy más okoseszközüket a terminálokhoz. Ehhez hasonlóan a qvik fizetésnél is van lehetőség az NFC-képes mobiltelefonok segítségével gyorsan és kényelmesen fizetni az erre alkalmas pénztárgépeknél vagy POS-terminálokon.A qvik-link a mobiltelefonon történő online vásárlásokat teszi kényelmesebbé és biztonságosabbá. Mobiltelefonos vásárlás esetén a webshopban a qvik opció választása után a fizetés gombra kattintva automatikusan megnyílik a telefonra telepített mobilbanki alkalmazás, melyben már csak jóvá kell hagyni az átutalást.A fizetési folyamat továbbá teljesen automatizált és feldolgozható, mivel az ügyfelek nem tudják elrontani az adott átutalás közleményét vagy egyéb adatokat.
Merre tovább qvik fizetés?
Maradtak még kiaknázatlan lehetőségek a qvik fizetésekben. Az idei év egyik nagy dobása lesz, hogy 2025 nyarától lehetővé válik, hogy a fogyasztók szolgáltatókon (például közműcégek, biztosítók) keresztül tudják jelezni bankjuk felé a másodlagos azonosítók regisztrációjára vonatkozó igényüket.
Maga a regisztráció továbbra is a banknál, a biztonságos banki felületeken történik majd, ugyanakkor ezzel az új lehetőséggel várhatóan megnő majd a beregisztrált másodlagos azonosítók száma. Az érintett kereskedők, közműcégek, biztosítók számára ez egyúttal azt is jelenti majd, hogy már nem lesz szükséges az ügyfelek számlaszámát elkérni és tárolni, hanem a qvik-kérelmek küldéséhez használhatóak lesznek az ügyfélregisztráció során jellemzően egyébként is megadott e-mail címek vagy telefonszámok.
Ezzel egy qvik-kérelem azonnal elindítható, amit a felhasználó könnyen ki is fizethet. Ez egy új perspektíva, amit érdemes felfedezni, és ha minél több ügyfél számára válik elérhetővé válik, akkor igazán nagy lehetőséget kínál
– fogalmazott Pjeczka Attila.
A Raiffeisen Bank cash management csoportvezetője szerint ez nemcsak a fizetési folyamatok egyszerűsítését, hanem a digitális fizetések széleskörű elterjedését is elősegíti majd. „Az ügyfélélmény, a költséghatékonyság és a biztonság növelése révén ezek az újítások alapvetően formálhatják át a szolgáltatók és az ügyfelek közötti interakciókat. Ez egy olyan irány, amely nemcsak az azonnali fizetési rendszerek, hanem a teljes pénzügyi ökoszisztéma szempontjából kulcsfontosságú lehet” – vetítette előre a szakember.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!