A metrókocsik gyártójával, a francia Alstommal kapcsolatban felmerült problémák és késedelmek miatt váltani szükséges, új, a korábbitól eltérő tartalmú beszerzést kell lefolytatni - idézte az MTI a VEKE közleményét.
Az egyesület álláspontja, hogy az új kiírásban figyelembe kell venni az elhatározott fejlesztések miatti műszaki változtatásokat. Így a 2-es metró vonalára olyan szerelvényeket kell vásárolni, amelyek - a tervezett gödöllői HÉV-vel való összekötés miatt - a felszínen felső áramszedőt használva is képesek üzemelni.
A 4-es metró esetében felül kell vizsgálni az automata üzemet annak többletköltsége, bevezetésének és üzemeltetésének problematikussága miatt - tették hozzá.
Alapvetően felülvizsgálatra szorul a beszerzendő mennyiség, hiszen például a 3-as metró járműparkjának harmada is azonnali cserére szorul, az újabbak is legkésőbb tíz éven belül erre a sorsra fognak jutni.
A HÉV-ek járműcseréje is aktuális, mivel a vonatok átlagéletkora mára minden vonalon meghaladta a 30 évet, minden negyedik kocsi pedig hamarosan 40 évesnél is idősebb lesz. Ezért célszerű olyan járműcsaládot kiválasztani, amely az elkövetkezendő években az összes metró- és HÉV-vonalon is megoldja a járműgondokat.
A szervezet szerint az elkövetkezendő 10-15 évben mintegy 700 metrókocsit kell beszerezni. Ebből 110 a 2-es, 240 a 3-as, 60 a 4-es metróra és csaknem 300 a - tervek szerint metróvá átépülő - HÉV-ekre kerülne.
A VEKE úgy látja, hogy Magyarországnak kifejezetten érdeke, hogy a készülő járművekben magas legyen a hazai részhányad, hogy a fejlesztésben és a gyártási folyamatban magyar mérnökök és magyar munkaerő is meghatározó szerepet kapjon. Ezáltal a kocsik vételárának jelentős része adók és járulékok formájában visszakerül az államháztartásba, és a háttéripar is megerősödhet - tették hozzá. Az egyesület több lépcsőben, akár licencvásárlással is egybekötve tartja elképzelhetőnek ezt a folyamatot.