Egy Németországban és Ausztriában már jól működő forgalmi rendszer hazai bevezetése mellett döntött a Magyar Közút Nonprofit Zrt - közölte a társaság. A cipzárforgalomnak vagy cipzárrendszernek nevezett módszert először Pest megyében, a 11-es főút - M0-ás autóút csomópontjában vezetik be a szakemberek, amelytől a torlódások mérséklődését várják.
Rendszeres problémát jelent a hazai 30 ezer kilométeres közúthálózaton is, hogy két sáv egybefonódása esetén sok gépjárművezető jóval a szűkületi pont előtt megpróbálja biztosítani a helyét, ami torlódáshoz vezet. Ilyenkor a kereszteződések, körforgalmak áteresztő képessége jelentősen csökken: egyes autósok a megmaradó sávban zárják a sort és nem engednek be besorolókat, más esetekben pedig olyan szituáció is kialakulhat, hogy egy úthasználó, aki besoroló járművet a saját sávjába engedi, a torkolatnál (vagy más nem előre gondolkodó úthasználó esetében már előtte is) újra be kell engednie egy járművet a sávjába. Ezzel felesleges konfliktus-helyzetek jönnek létre, amely a járműfolyam megtorpanását és szükségtelen feltorlódását okozza.
Ezt a problémát hivatott orvosolni az úgynevezett cipzárforgalom vagy cipzárrendszer. A módszer lényege, hogy két sáv egybefonódása esetén a gépjárműveknek be kell sorolniuk a cipzárhoz hasonló módon, sávonként felváltott sorrendben, biztosítva ezzel a zökkenőmentes forgalmat mindkét sávon. Amikor a gépjárművezetők felváltva engedik maguk elé egymást, a gépkocsisor haladásának folyamatossága megmarad, így a keresztmetszet forgalmi átbocsátó képessége is nagyobb lesz.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei kísérleti jelleggel a 11-es számú főút - M0-ás autóút csomópontjában (Budapest és Szentendre közötti szakasz) már bevezették a rendszert. Ez a gyakorlatban a helyszín forgalomtechnikai jelzéseinek a teljes átalakítását jelenti. A szakemberek figyelmeztető, előjelző közlekedési jelzéseket helyeztek ki, hogy a torlódási szakaszon ne végezzenek sávváltásokat az autósok, illetve arra szeretnék ösztönzi a közlekedőket, hogy egyforma sorokat alakítsanak ki, amely által a torlódási hossz is csökkenhet.
A kialakított forgalmi rend és jelzések egyedülállónak számítanak Magyarországon, a hatályos KRESZ-ben egyelőre nincsenek erre vonatkozó részek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. bízik abban, hogy a kísérleti projekt sikeres lesz és más helyszíneken is alkalmazhatja ezt a módszert a felesleges torlódások elkerülése érdekében. A társaság egyúttal arra kéri a közlekedőket, hogy legyenek figyelmesek és segítsék a besorolást.