A Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszát a hatályos EU TEN-T hálózatra vonatkozó specifikáció szerint kell fejleszteni, vegyes (személy- és teher-) forgalom figyelembevételével. Így a tervezési sebesség óránként 200 kilométer, de az engedélyezett sebesség csak 160 kilométer lesz. Dupla vágány épül, 379 vágánykilométer hosszban, viszont a felsővezeték 444 kilométer hosszú lesz. A tehervonatok maximális hossza 750 méter lehet - derül ki a kiírásból.
Mivel az engedélyezési- és kiviteli terv most készül, így a műtárgyak száma nem végleges. Várhatóan lesz a szóban forgó vasúti szakaszon 18 külön szintű- és 89 szintbeni kereszteződés, 16 aluljáró, 72 áteresz, a hidak hossza pedig 590 métert tesz ki. A beruházás 86 hónapig tart.
Ajánlatot az tehet, akinek az elmúlt három lezárt üzleti évben normál nyomtávú, országos jelentőségű vasútvonal építésének/felújításának független mérnöki és/vagy műszaki ellenőri feladatok ellátásából legalább nettó 250 millió forint árbevétele származott. Az ajánlatok benyújtási határideje május 24. Az értékelésnél 50-50 súlyszámmal szerepel az ár és a minőség.
Magyarországon a gyorsvasatukkal egyre inkább számol a kormány: tervezik egy Budapestet Kolozsvárral, és egy Varsóval összekötő vonal kiépítését is. Arról, hogy a háttérben hogyan tűnnek fel kínai érdekek, korábban részletesen írt a Napi.hu. A Belgrádig érő pálya rekord drága lesz, egyes számítások szerint ezeréves távlatban térülhet csak meg.
A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.