Útépítésre pénz már 2014-ben se jött Magyarországra. Tavaly januárban derült ki, hogy a bizottsági ellenőrzésen fennakadt bő 600 milliárd forintnyi útépítési pályázat. (Később 360 milliárd forintnyi pályázatra csökkentették a problémás beruházások körét.)
A bizottság azt kifogásolta, hogy a legtöbb útépítési pályázati kiírásban szerepelt, hogy csak az aszfaltozhat, akinek az építkezés 50 kilométeres körzetében aszfaltkeverő telepe van. A testület szerint ez túl szigorú megkötés volt, kizárták például a mobil aszfaltkeverőkkel induló pályázókat - írta a portál.
A bizottság által kifogásolt pályázati kiírás a Gyurcsány- , a Bajnai- és az Orbán-kormány idején is jellemző volt. Visszamenőleg 25 százalékos korrekciót akartak előírni büntetésül.
A magyar kormány kezdettől vitatta a bizottság kifogását. Az alkudozás végigkísérte az elmúlt másfél évet. A vitában tavaly augusztus vége óta nincs érdemi előrelépés: akkor kiderült, hogy a bizottság ragaszkodik 90 milliárd forintnyi korreckióhoz, és Lázár János hiába járt emiatt alkudozni ettől kedve Brüsszelbe.
Amióta a vita tart, azóta a bizottság felfüggesztette az útépítésről szóló számlák kiegyenlítését Magyarország felé. Ez a közlekedési operatív program és a regionális operatív programok egyes prioritásainak "előzetes felfüggesztését" jelentette jogi szempontból. A keddi változás lényege, hogy az "előzetes" státusból sima "felfüggesztés" lett. A gyakorlatban ez nem jelent változást, pénz útépítésre eddig se jött, és eztán se jön.
Az időzítés maga annyiban érdekes, hogy elvben az "előzetes felfüggesztés" csak fél évre szólhatott volna, ám most már legalább másfél éve tartott, a mostani besorolást meg kellett volna kapnunk már tavaly nyáron.
Csepreghy Nándor miniszterelnökségi helyettes államtitkártól most a 444.hu megtudta, hogy a magyar kormány arra számít, hogy bíróság elé kerül az ügy. Ez azt jelenti, hogy nem fogadják el a bizottság 25 százalékos korrekciós ajánlatát. Ebből az is következik, hogy idén már nem jön pénz útépítésre Brüsszelből.