A Napi Gazdaság hétfői számának cikke
Újabb ügyben indított hazánk ellen eljárást az Európai Bizottság (EB) amiatt, mert vita kerekedett a támogatások áfabeli elszámolását illetően. Az autópálya-beruházás után most egy vasúti fejlesztés nem tetszik a bizottságnak.
Tavasszal az állam elszámolási vitába került az EB-vel.A bizottság arra kötelezte Magyarországot, hogy fizesse vissza az M43-as autópálya esetében a kohéziós alapból átutalt összeget, amelyet az áfára igényeltek. A fejlesztés értékét ugyanis bruttó összegben, vagyis áfával növelten állapította meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) , mondván, az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem áfaalany, így áfa-visszaigénylésre sem jogosult, a beruházás áfatartalma számára költség. A bizottság szerint azonban közvetve mégiscsak szerez az állam áfabevételeket az autópályák építése révén - az Állami Autópályakezelő Zrt.-hez befolyó díjbevételekből -, az pedig teljesen lényegtelen a bizottság szempontjából, hogy a fejlesztést és az üzemeltetést más cég végzi.
Az ügyet nem sikerült első körben rendezni az írásbeli eljárás során, így a következő lépés a tárgyalás lesz, ennek időpontját azonban még nem tűzték ki. A tét nagyjából tízmilliárd forint, a vitatott szerződés összege ugyanis majd 50 milliárd forintot tesz ki. Az új ügy lényegében ugyanebbe a kategóriába tartozik, az NIF által koordinált Kelenföld-Székesfehérvár-Boba vasúti szakasz fejlesztéséről szól.
A projekt szerződését - a vitatott autópálya-beruházáshoz hasonlóan - 2008 decemberében nyújtotta be a magyar állam a bizottságnak. A beruházási támogatás teljes értéke 119 milliárd forint, ám azt nem tudni, hogy a vitatott szerződés pontosan mekkora összegű. Az autópálya-beruházás esetében a teljes támogatási összeg 134 milliárd forint, a vitatott szerződés azonban csak 48,9 milliárdról szólt.
Az új ügy még az írásbeli eljárás szakaszában van, az előzőből kiindulva fél év múlva derülhet ki, mi lesz a sorsa - ezt akár nagyban befolyásolhatja az első ügy tárgyalása is.A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség oldalán fellelhető támogatási konstrukciók alapján több vitára is sor kerülhet. Az M43-as mellett további két autópálya-fejlesztés található, 54 és 111 milliárd forint támogatás mellett. A vasúti beruházásokat a vitatott mellett további négy szakasz alkotja, a legkisebb költségű hétmilliárd, a legnagyobb 137 milliárd forint támogatást jelent.
Újabb ügyben indított hazánk ellen eljárást az Európai Bizottság (EB) amiatt, mert vita kerekedett a támogatások áfabeli elszámolását illetően. Az autópálya-beruházás után most egy vasúti fejlesztés nem tetszik a bizottságnak.
Tavasszal az állam elszámolási vitába került az EB-vel.A bizottság arra kötelezte Magyarországot, hogy fizesse vissza az M43-as autópálya esetében a kohéziós alapból átutalt összeget, amelyet az áfára igényeltek. A fejlesztés értékét ugyanis bruttó összegben, vagyis áfával növelten állapította meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) , mondván, az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem áfaalany, így áfa-visszaigénylésre sem jogosult, a beruházás áfatartalma számára költség. A bizottság szerint azonban közvetve mégiscsak szerez az állam áfabevételeket az autópályák építése révén - az Állami Autópályakezelő Zrt.-hez befolyó díjbevételekből -, az pedig teljesen lényegtelen a bizottság szempontjából, hogy a fejlesztést és az üzemeltetést más cég végzi.
Az ügyet nem sikerült első körben rendezni az írásbeli eljárás során, így a következő lépés a tárgyalás lesz, ennek időpontját azonban még nem tűzték ki. A tét nagyjából tízmilliárd forint, a vitatott szerződés összege ugyanis majd 50 milliárd forintot tesz ki. Az új ügy lényegében ugyanebbe a kategóriába tartozik, az NIF által koordinált Kelenföld-Székesfehérvár-Boba vasúti szakasz fejlesztéséről szól.
A projekt szerződését - a vitatott autópálya-beruházáshoz hasonlóan - 2008 decemberében nyújtotta be a magyar állam a bizottságnak. A beruházási támogatás teljes értéke 119 milliárd forint, ám azt nem tudni, hogy a vitatott szerződés pontosan mekkora összegű. Az autópálya-beruházás esetében a teljes támogatási összeg 134 milliárd forint, a vitatott szerződés azonban csak 48,9 milliárdról szólt.
Az új ügy még az írásbeli eljárás szakaszában van, az előzőből kiindulva fél év múlva derülhet ki, mi lesz a sorsa - ezt akár nagyban befolyásolhatja az első ügy tárgyalása is.A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség oldalán fellelhető támogatási konstrukciók alapján több vitára is sor kerülhet. Az M43-as mellett további két autópálya-fejlesztés található, 54 és 111 milliárd forint támogatás mellett. A vasúti beruházásokat a vitatott mellett további négy szakasz alkotja, a legkisebb költségű hétmilliárd, a legnagyobb 137 milliárd forint támogatást jelent.
További részletek