A múlt év márciusától a koronavírus-járvány miatt gyakorlatilag megszűnt a légiközlekedés, majd az elkövetkezendő hónapokban folyamatosan váltak hatályossá az egyre szigorúbb határellenőrzések és szabályozások a külföldi utazásokkal kapcsolatban. Mindezek a lépések azt eredményezték, hogy az utasbiztosítási piac gyakorlatilag összeomlott: a jegybank legfrissebb adatai szerint a díjbevétel majdnem 60 százalékkal esett vissza 2020 végére 2019-hez képest.
Az idei díjbevételt nagymértékben befolyásolja majd szerintük, hogy miképpen alakulnak a beoltottsági arányok itthon és a népszerűbb nyári úticélok országaiban. Amennyiben a nyár közepére az oltottsági szint megengedi, hogy megnyíljanak a határok, akkor beindulhat az utazás, de ez is csak a 2019. évi díjszint 50-60 százalékáig húzhatja fel a piacot a biztosító becslése alapján.
"Az emberek alig várják, hogy a feltételek kedvezőek legyenek, visszatérjen minden a régi kerékvágásba és szabadon utazhassanak. Amennyiben a magyarok által leginkább kedvelt országok határai megnyílnak, akkor az utasbiztosítások gyors felfutását várjuk" - véli a Bank360 körképében a K&H Biztosító, amely 65 százalékos csökkenést tapasztalt 2020-ban az egyéni utasbiztosítások díjelőírásában.
Az Allianz az ügyfél-visszajelzések alapján arra számít, hogy a járvány hatására az ügyfelek tudatosabban választanak majd utasbiztosítást, alaposabban megnézik és utánajárnak, mire szól az adott kötvény fedezete. Az utazók közül többen mutatnak hajlandóságot arra, hogy biztosítást kössenek, vagyis azok, akik korábban nem kötöttek, most már inkább megtennék ezt. A Groupama Biztosító 2021. második félévében számít már folyamatos visszarendeződésre, de ez nagyban függ a járványügyi helyzettől.
Az Union a korlátozások fokozatos és körültekintő feloldásával az utazási hajlandóság és a bizalom visszaépülésére számít az év második felében, ám a 2019-es ügyfélszámot csak 2022-re várják.
A Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító 70 százalékos díjbevétel-csökkenést szenvedett el 2020-ban az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Úgy látják: 2020-ban a nyári részbeni nyitás hónapjai és a vállalati szektor utazásai csak minimálisan segítették a szektort.