Mától hatályos a kormány 624/2021 számú rendelete, amellyel "sapkát tett" a 95-ös benzin és a gázolaj árára. Innentől a benzinkutak nem kérhetnek többet literenként bruttó 480 forintnál a "sima" üzemanyagért. Mivel a kormány sejthette, hogy a kutak nem fogják ezt "lenyelni", a hétvégén a kormány nagyon szigorú szabályokat hozott, gyakorlatilag minden kompenzációs lehetőségtől megfosztva őket.
- Kötelesek folytatni a jogszabály által érintett üzemanyagok forgalmazását, ha az elmúlt 3 hónapban ezt tették.
- Ha nem árulnak üzemanyagot, akkor be kell zárniuk, a shop sem maradhat nyitva.
- Nem módosíthatják nyitvatartásukat.
- Ha bezárnak, akkor lehet, hogy át kell adniuk az üzemeltetés jogát, akár egy konkurensüknek is.
- Ha nem tartják be a szabályokat, 3 millió forintig terjedő bírsággal számolhatnak, ismételt elkövetés esetén pedig fél évre is bezárhatják őket.
A Blokkk.com szerint nem volt jó döntés, hogy éjszaka is kötelezik a kutakat a nyitva tartásra, hiszen embert akkor is kell fizetni. Az üzemeltetők éppen a humán erőforráson spórolhatnak és mivel a túlélésük a tét, könnyen lehet, hogy lesznek elbocsátások. Így legalább a 2022-es minimálbér-emelés miatt sem kell aggódni. Megfelelő mennyiségű ember nélkül viszont lassulni fog a kiszolgálás, megint sorok alakulhatnak ki.
Paradox módon - mivel könnyen lehet, hogy a sima üzemanyagokon vesztesége lesz a kutaknak - az üzemanyag-turizmus csak növelni fogja a gondjaikat. Erre pedig a határ mentén lehet esély.
A portál szerint november 18 után dől el, hogy az üzemszünetes, a hatósági ár tartását nem bíró kutasok kútjait hajlandó-e másik kutas üzemeltetni: ez csak ideiglenes lehet egyébként, ameddig a hatósági ár, vagy a veszélyhelyzet tart, viszont a beugró kutasnak is egy veszteségforrás.
Nem rendelkezik a kormányrendelet arról sem, hogy az üzemszünetes kút kinek a nevén fut tovább. Az átfeliratozás költséges.
Nem tudni azt sem, hogy mi lesz az alkalmazottakkal, hiszen az esetleges új üzemeltető tulajdonába kerül minden ingóság és ingatlan és az üzemeltetés joga.