A döntés értelmében a tagdíj nem változik 2022-ben, vagyis

  • a benzin esetében 1000 literenként 4145 forint
  • a gázolajnál 3883 forint marad.

Ez egy literre vetítve körülbelül 4 forintot jelent, amennyivel többet kell fizetni a tankolásnál.

A szervezet még 2020 nyarán döntött úgy, hogy emeli a díjakat, korábban a benzin után 2674, a gázolaj után pedig 2505 forintot kellett fizetniük a tagoknak.

A készletezési díj mértéke egy liter üzemanyagra vetítve (forint)
IDŐSZAKBENZINGÁZOLAJ
2009. november 1. - 2011. január 1.4,433,815
2011. január 1. - 2015. január 1.3,33,205
2015. január 1. - 2017. január 1.1,51,405
2017. január 1. - 2018. január 1.1,7251,616
2018. január 1. - 2020. június 1.2,6742,505
2020. június 1-től4,1453,883
Forrás: MSZKSZ

Egy évvel később, 2021-ben a közgyűlés a rekord magas összegek megtartása mellett döntött. Lapunk akkori kérdésére az MSZKSZ azzal indokolta az emelést, hogy a koronavírus-járvány megjelenésekor nem lehetett előre látni, a további hullámok hogyan befolyásolják az üzemanyag fogyasztást, ezért abban a bizonytalan helyzetben indokolt volt a közgyűlés óvatossága.

Azt pedig, hogy miért nem csökkentették a tagdíj mértékét annak tudatában, hogy a járvány nem okozott komoly ingadozást a fogyasztásban a szövetség a készletfinanszírozó hitelek fedezettségének romlásával indokolta, amelyet a 2020-as drasztikus olajár-esés okozott.

A 2022-es költségvetésükben úgy kalkulálnak, hogy a gázolaj-fogyasztás 4,6 a benzin-fogyasztás pedig közel 2 milliárd liter lesz. Ez nagyjából megfelel annak, amennyi üzemanyag - a NAV adatai szerint - szabadforgalomba kerül.

Ennek megfelelően a kőolaj-szekcióból 26,3 milliárd forintos bevételre számítanak.

Emellett a szervezet felel a földgázkészletek raktározásáért is, ebből 12,7 milliárd forintot remélnek. A tagi hozzájárulás mértékét egyébként MW óránként 257,07 forintról 179,ö5 forintra csökkentették.

Miért fizetjük?

A készletezési díj - vagy tagi hozzájárulás - persze nem kidobott pénz, a literenként fizetett hozzájárulás azt előzi meg, hogy egy esetleges ellátási zavar esetén óriási áremelkedéssel kelljen számolni.

A szervezet bevételei szinte teljes egészében a tagdíjakból származnak. Tagjaik között tudják többek között a nagy olajcégeket és a földgázpiac szereplőit.

A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség jogelődjét, a Kőolaj és Kőolajtermék Készletező Szövetséget a behozott kőolaj és kőolajtermék biztonsági készletezéséről szóló 1993-as törvény hozta létre.