Az április 8-ai országgyűlési választásra hétfő délután 4 óráig lehetett jelöltet ajánlani. A választási irodáknak három napjuk van az ajánlások ellenőrzésére, a választási bizottságok ezt követően döntenek a jelöltek nyilvántartásba vételéről.
A választási irodák az ajánlások ellenőrzésekor rögzítik a választási informatikai rendszerben, hogy a választópolgár ajánlott-e jelöltet, és ha igen, melyiket; erre azért van szükség, mert egy választópolgár ugyan választókerületének több jelöltjét is ajánlhatja, de egy jelöltet csak egyszer. Így kérésre az irodák meg tudják mondani, hogy a választópolgár adatai melyik jelölt ellenőrzött ajánlásai között szerepelnek.
Kapcsolódó
A választópolgárok a lakóhelyük szerinti egyéni választókerületi választási iroda vezetőjétől, a jegyzőtől kérhetik a tájékoztatást. Azonban a választási iroda az ajánlóíveken szereplő személyes adatok közül az érintett kérelmére csak azokról köteles tájékoztatást adni, amelyeket ellenőrzött. Az irodák ugyanis csak addig folytatják a tételes ellenőrzést, amíg az érvényes ajánlások száma eléri a jelöltséghez szükséges számot.
Az Országgyűlés 2014 nyarán módosította a választási eljárási törvényt, és teremtett lehetőséget arra, hogy a választópolgárok tájékoztatást kérhessenek arról, hogy a leellenőrzött ajánlások között szerepelt-e olyan, amely az adataikat tartalmazza.
Az ajánlóíveket az illetékes választási irodának a szavazást követő 90. nap utáni munkanapon - július 9-én - kell megsemmisítenie, eddig lehet tájékoztatást kérni az irodától.
Amennyiben felmerül az ajánlással visszaélés lehetősége, a választópolgár ügyével a nyomozóhatósághoz fordulhat.
Képünk forrása: Shutterstock