A Napi Gazdaság hétfői számának cikke
Vegyes képet mutat a nagy televíziók tavalyi eredménybeszámolója. Az RTL Klubot működtető Magyar RTL Televízió Zrt. például miközben veszített bevételéből, jelentősen növelte nyereségét. A tavalyelőtti több mint 29 milliárd forint után tavaly 25,8 milliárd forint bevételt hozott a cég, adózás előtti nyeresége pedig 6,6 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 2,8 milliárdos profittal. Amennyiben a korábban nyilvánosságra hozott reklámadó-tervezet szerint vezetnék be az új adót, akkor a csatorna jövedelmezősége kétmilliárd forintra olvadna, míg a büdzsé ennek kétszeresét vinné el. A képet tovább árnyalja, hogy mivel a tavalyi megugrást egy egyszeri tétel okozta, enélkül az esetleges reklámadó veszteségbe fordítaná az eredményt.
A cégbírósági adatok szerint a másik nagy országos kereskedelmi televízió pénzügyi eredményei ennél jóval szerényebbek, a Tv2-t működtető MTM-SBS Televízió Zrt. bevételei is csökkentek, a 2011-es 16,2 milliárd forint után tavaly 14,2 milliárd forint bevételre tett szert a televízió, amelynek így is egymilliárdot meghaladó összeget kellene reklámadó címén befizetnie az államkasszába. A társaság − az ötvenmillió forint adóbefizetés után − 6,7 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséget írt le, ami javulás az egy évvel korábbihoz képest, mert 2011-ben 8,9 milliárd forint volt a csatorna vesztesége.
A Chello Central Europe Műsorszolgáltató Zrt. − amely egyebek között a Spektrum, a TVPaprika, a Minimax, a SportTV, a Film Cafe csatornákat üzemelteti − szintén reklámadó-köteles lenne. A 2011-es 7,8 milliárd forint után tavaly 10,6 milliárd forintra növelte bevételét, miközben ez a csatorna is tetemes, hatmilliárd forintot meghaladó mérleg szerinti veszteséget mutatott. (A 2011-es vesztesége 4,5 milliárd forint volt.)
A Hír Televízió Zrt. is növelte bevételét, a 2011-es 8,8 milliárd forint után tavaly 9,3 milliárd forintra tett szert, miközben adózás előtti eredménye 636 millió forintól 624 millióra csökkent. A társaság 2011-ben 300, tavaly pedig 400 millió forintot fizetett ki osztalékba, s a 2011-es 107 millió és a tavalyi 59 millió forint adó befizetése után a Hír TV mérleg szerinti nyeresége a 2011-es 228 millió forintról tavaly 165 millióra csökkent.
Ebben az összefüggésben nem értékelhető a közmédia, hisz a reklámadót a reklámbevételek után kellene fizetni, márpedig azt nem lehet tudni, hogy a közmédia ilyen bevételeit pontosan hol számolják el, a Magyar Televízió Nonprofit (MTV) Zrt.-nél vagy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál (MTVA). Amennyiben az MTV Zrt.-nél jelenik meg a reklámbevétel, úgy vélhetően a köztelevíziónak is fizetnie kellene, bár a televízió értékesítésből származó bevétele nem érte el az egymilliárd forintot, ám hatmilliárd forint rendkívüli bevétele volt, aminek köszönhetően több mint kétmilliárd forint mérleg szerinti eredményre tett szert tavaly.
Adóalap | Százalék |
1 milliárd forintig | 0 |
1 és 5 milliárd forint között | 1 |
5 milliárd és 10 milliárd forint között | 10 |
10 milliárd forint fölött | 20 |
Forrás: törvényjavaslat |