A kormány az idénre várt, "igen magas" 3,2 százalékos növekedés után, 2015-re - konzervatív becsléssel - 2,5 százalékos gazdasági növekedéssel, 2,4 százalékos európai uniós módszertan szerinti hiánnyal és a stabilitási törvény szerinti, 75,4 százalékos év végi GDP-arányos államadóssággal számol.

A kabinet továbbra is elkötelezett amellett, hogy a költségvetési hiányt 3 százalék alatt tartsa - hangsúlyozta a miniszter.

Dől az uniós támogatás

Varga szerint a 2014-2020 fejlesztési ciklussal új időszámítás kezdődik a hazai fejlesztéspolitikában: 7 év alatt összesen több mint 34 milliárd euró támogatás érkezik Magyarországra, ami a szükséges hazai társfinanszírozással együtt mintegy 12 ezer milliárd forintos fejlesztést jelent a következő években.

Az egy főre jutó támogatás mértéke soha nem volt akkora Magyarországon, mint a 2014-2020-as ciklusban; ezzel a mutatóval Magyarország a második helyen áll Európában.

A fogyasztás élénkülése mellett a magyar gazdaság növekedését a beruházási aktivitás további erősödése is támogatja. Az idei kiugró teljesítmény után a bruttó állóeszköz-beruházások további, több mint 4 százalékos növekedése várható a 2015-re. Jövőre az élénkülő belföldi keresletből fakadóan az ideinél magasabb, de továbbra is mérsékelt, 1,8 százalékos ütemmel számol a kormány.

A miniszter szerint meg kell őrizni a gazdasági növekedés 2014-ben elért kedvező lendületét jövőre is. Ezért továbbra is fennmarad a vállalkozásokat segítő adó- és szabályozási környezet, a beruházások és az export támogatása.

Célunk, hogy a társasági adó még ebben a ciklusban egykulcsos legyen - emelte ki Varga.

Marad a családi adórendszerben történő adózás, 2016-tól fokozatosan a kétszeresére emelkedik a két gyermeket nevelő szülők kedvezménye, fennmarad a gyed-extra és adókedvezménnyel támogatják az első házasságkötéseket. Ezeken a jogcímeken 2015-ben összesen mintegy 240 milliárd forint maradhat a családoknál.

Kiemelten kezelik a devizahitelesek ügyét

Továbbra is kiemelten kezeljük a devizahitelesek ügyét - jelezte Varga. A bankok elszámoltatásával csökkennek a törlesztőrészletek, ezzel is javul a családok anyagi helyzete. Becsléseik szerint az elszámoltatásnak köszönhetően 1100 milliárd forint jár vissza a magyar családoknak, a törlesztőrészletek 25-30 százalékkal csökkennek, emellett az adósság tőkerésze is ötödével csökken.

Eletbe lép a fair bankokról szóló törvény is, és január közepétől egészen az év végéig zajlik majd a devizahitelekkel kapcsolatos elszámoltatás, így tovább csökkennek a lakossági terhek.

Jövőre marad a rezsicsökkentés: a csökkentett árak nyomán mintegy 30 milliárd forinttal nő a családok rendelkezésére álló jövedelem.

A kormány 2015. július 1-jétől új otthonteremtési támogatást vezet be, valamint 2015-ben is folytatódnak a közszolgálati dolgozók megbecsülése érdekében tett intézkedések.

A közmunka mind felett

Jövőre az eddigi átlagos évi 200 ezer közfoglalkoztatotton felül 2015. második felétől több tízezerrel többen vehetnek részt ebben a programban. Erre az idei évinél 35 milliárddal többet, 270 milliárd forintot biztosít a költségvetés - sorolta a miniszter. Folytatódnak a foglalkoztatást ösztönző kormányzati programok, így a Munkahelyvédelmi akció is. Ennek keretében jövőre már a kisgyermekes szülők részmunkaidős foglalkoztatása után is jár a teljes adókedvezmény.

Jó dolog az EU

Magyarország nettó pozícióját vizsgálva továbbra is kijelentjük, hogy hazánk egyértelmű haszonélvezője az uniós tagságnak. 296 milliárd forint a befizetési kötelezettségünk, ami a költségvetésben megjelenő 1720 milliárd forint uniós bevételnek csupán 17 százaléka - mutatott rá a politikus.

Az országvédelmi alap előirányzata jövőre is 60 milliárd forint, ami az előre nem látható kockázatok kivédését szolgálja. Törvényi garancia van arra, hogy ezt a tartalékot csak úgy lehet felhasználni, ha az nem veszélyezteti a hiánycél tartását. Mindezen felül a költségvetésben 100 milliárd forintos tartalék szolgálja a rendkívüli kormányzati intézkedések végrehajtását. Varga hozzáfűzte: 60 milliárd forint céltartalék áll rendelkezésre a központi költségvetési szervek - kiemelten az egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó intézmények - pénzügyi problémáinak, tartozásállománnyal összefüggő gazdálkodási nehézségeinek kezelésére.