A kedvezményes hitelből a közúthálózat fejlesztését fogják finanszírozni a következő öt évben - mondta Varga. A kormány és az EIB között lezajlott egyeztetések nyomán az EIB a 2020-ig tartó időszakban kész Magyarország közúti infrastruktúrájának fejlesztéséhez 500 millió euró összegű - több részletben lehívható - hitelkeretet biztosítani. Az első, most megkötött hitelszerződés értéke 140 millió euró - mondta a nemzetgazdasági miniszter.

A hitelkeretnek köszönhetően közúthálózatunk azon elemeit is gyorsabb ütemben tudjuk modernizálni, amelyek nem tartoznak a Transzeurópai Közlekedési Hálózathoz (TEN-T), illetve európai uniós forrásokból nem támogathatóak - tette hozzá a tárcavezető.

A megújuló úthálózat hozzájárul a regionális egyenlőtlenségek csökkentéséhez, a közúti elérhetőség javításával a vállalatok és a vállalkozások hatékonyságának és versenyképességének emeléséhez, a közlekedésbiztonság javításához, valamint turisztikai lehetőségeink jobb kiaknázásához - vélekedett Varga, aki szerint a hitel segítségével többek között olyan beruházások valósulhatnak meg, mint az M8 és az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét (M5)-Nagykőrös-Békéscsaba közötti szakasza, az M85 autóút Csorna-Sopron, országhatár szakasza, és a 23. és 25. főutak Bátonyterenye-Ózd közötti szakaszainak gyorsforgalmi fejlesztése.

A hitelkeret fennmaradó részét a projektek előrehaladása alapján, két részletben, előreláthatólag 2018-ban és 2020-ban hívhatja le az ország. A hitelkeretből 2020-ig valósítanak meg közúti fejlesztéseket, a hitelkeretet 25 éves futamidejű, öt éves türelmi idővel - mondta Varga az MTI tudósítása szerint.

Baranyay szerint a most aláírt hitelszerződés - magyarországi források hozzájárulásával együtt - az úthálózat modernizációját fogja segíteni, amely összességében mintegy 1,2 milliárd eurós beruházást jelent. Az EIB-től származó források az új utak építésétől a meglévő utak felújításáig terjedő alprojekteket fognak finanszírozni, javítva ezzel a stratégiai, főleg a transz-európai közlekedési folyosókhoz való csatlakozást, illetve a már meglévő úthálózatok  minőségét.

Az Európai Beruházási Bank tavaly 1,054 milliárd eurót folyósított Magyarországra, amely 18 százalékos növekedés az előző évhez képest - mondta a bank alelnöke. Tavaly magyarországi beruházásokra 1,424 milliárd euró összegű hitelszerződést kötött az EIB, ami 88 százalékkal több, mint 2014-ben, és ez 2012 óta a legmagasabb összeg.

Az EIB-hitelekből Budapest fejlesztésére 300 millió eurót adtak, ebből 200 millió egy 350 millió eurós jóváhagyott hitel első része, ami a tömegközlekedési szolgáltatások és a közúthálózat minőségének javítását célozza, nevezetesen a metró- és a HÉV-vonalak, továbbá a villamos- és trolibusz-infrastruktrúra fejlesztését, közúti és hídfelújításokat, 100 millió euró pedig egy 200 millió eurós hitel első részeként a főváros megújítását, rehabilitációját, energiahatékonyságának javítását szolgálta, valamint környezetvédelmi fejlesztéseket finanszírozott.

Az EIB közleményéből az is kiderül, hogy a bank a magyarországi jelenlétét is erősíti egy új iroda nyitásával, hogy az állami és magán projektgazdákkal is szorosabb kapcsolatot alakítson ki. Az MTI tudósítása szerint az új irodát májusban nyitja a bank Budapesten.

Az EIB 1990 óta finanszíroz magyarországi beruházásokat, a banknak Magyarország 2004-es uniós csatlakozása óta részvényese is, és 2011-2015 között 5,9 milliárd euró értékű hitelt ítélt oda az országnak.

Az EIB-csoport egyébként összességében 2015-ben rekordösszegű, 84,5 milliárd euró hitelt nyújtott, ezen belül az EIB 77,5 milliárdot, az EIB-csoporthoz tartozó Európai Beruházási Alap 7 milliárd eurót. Ebből 68 milliárd eurót folyósítottak, amivel 230 milliárd euró értékű beruházást indítottak el.