Cipőt a cipőboltból - hol van az már! Manapság - némi túlzással - már minden boltos mindent árul, az pedig a valóság, hogy egy élelmiszeres boltban akár zoknit is lehet venni. Talán ezért is van kétféle boltos statisztika, az egyik a szokásos havi, bolttípusonként, azt nézve például, hogy egy főtevékenysége szerint élelmiszerboltnak mennyi a forgalma. És negyedévente méri a statisztika az egyes termékféleségek fogyását a boltokban, amikor mindegy, hogy, hol vették.
Az utóbbi szempont szerinti legfrissebb, első három negyedéves adatok azt mutatják, hogy például az élelmiszer vásárlások értéke növekedett ugyan a járvány előtti 2019-es időszakhoz képest, de a bővülés java 2020-ra esett - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Utána fékeztek a háztartások, mivel 2021 első kilenc hónapjában az előző évihez képest mindössze 2 százalék volt a pénztárakban hagyott pénz értékének az emelkedése, a drágulás viszont azért ennél nagyobb volt. Így mennyiségben már kevesebbet vittek haza – ebben volt persze némi spájzolásos hatás is 2020 elejéről.
A boltos költekezés második legnagyobb szelete az üzemanyag 2019-hez képest alig néhány százalékkal költöttek többet - a drágább benzinre, dízelre. A drágulás java persze októbertől zúdult az autózókra.
A járványhatás számlájára írható, hogy gyógyszerekre, tisztálkodásra és takarításra szépen költekeztek, a sorolásban a következő szelet, a barkács, építőanyag piac pedig a kormányzati támogatások révén ugorhatott ekkorát. Meg persze a drágulás itt is tarolt.
A többi termékféleséget vizsgálva visszafogottabb a piac növekedése a járművek területén (új, használt, alkatrészekkel együtt). A trafikokon nincs mit csodálkozni, láthatóan emelkedett a dohányáruk adóterhe.
2019 | 2020 | 2021 | 2021/2019 (százalék) | |
élelmiszer, kávé, alkoholos és alkoholmentes ital | 2922 | 3263 | 3331 | 14,0 |
üzemanyag | 1507 | 1292 | 1580 | 4,8 |
gyógyszer, testápolás, tisztítószer | 853 | 931 | 943 | 11,0 |
lakás, építkezés, felújítás | 651 | 697 | 791 | 22,0 |
jármű | 705 | 718 | 777 | 10,0 |
trafik, dohányáru | 567 | 631 | 726 | 28,0 |
informatika, híradástechnika | 255 | 299 | 333 | 31,0 |
lakberendezés | 576 | 627 | 688 | 19,0 |
ruházat | 701 | 590 | 680 | -3,0 |
papír, íroszer, könyv, játék, sportszer | 228 | 242 | 273 | 20,0 |
Forrás: KSH, |
A kütyük viszont hozták a szokásos formájukat, a boltos piac leggyorsabban bővülő szeletét adva. Ugyancsak stabilan nőtt a különféle lakásfelszerelések és építőanyagok piaca, növekedési ütemen legalább is.
A digitális oktatás és a home office megtette a maga hatását a ruhás piacon, ruhára alig költöttek a magyarok. A könyvek, játékok viszont jól fogytak.