Nem várják túl optimistán az év hátralévő részét a magyar internetezők, több mint háromnegyedük számít anyagi helyzetének romlására. A legtöbben ruhán, cipőn, utazáson és kulturális programokon, illetve tartós fogyasztási eszközök beszerzésén terveznek spórolni – derül ki abból a reprezentatív felmérésből, amelyet a GKID készített az eMAG megbízásából.
Azok aránya, akik kis-, vagy jelentős mértékben az anyagi helyzetük romlására számítanak év végéig, 38-38 százalék. Változatlan viszonyokra 19 százalékuk számít, javulásra pedig csupán 6 százalék.
2022 első felében egyébként kismértékben (40%) és jelentősen (16%) több mint a válaszadók fele tapasztalta anyagi helyzetének romlását és közel harmaduk (31%) tartja azt változatlannak. Javulásról mindössze 13 százalék számolt be.
A gatyánk is rámegy
A válaszadók a legmagasabb arányban (61%) a ruházat/cipő kategóriát jelölték meg olyan termékként, amelyre az év hátralévő részében kevesebbet terveznek költeni, de sokan terveznek spórolni utazáson (58%), kulturális- és élményprogramokon (53%), illetve tartós fogyasztási cikkek vásárlásán (50%) is.
Az áremelkedések ellenére napi fogyasztási cikkekre és élelmiszerre a netezők 39 százaléka kevesebbet tervez költeni, mindössze a válaszadók 15 százaléka szán többet az év végéig, tehát ők nem fognak kevesebbet fogyasztani. Legnagyobb bizonytalanság a kultúra és az utazás terén tapasztalható: a válaszadók negyede nem tudja eldönteni, hogyan fognak változni a szokásai ezen kiadásokat illetően.
Az alsósoknál is van már okostelefon
Mostanra a magyar internetezők nagyobb hányada (58%) szokott online és hagyományos üzletben is tanszereket vásárolni, csak online saját bevallása szerint 1 százalék rendeli meg ezeket a termékeket, míg kizárólag üzletben 41 százalékuk vásárol. A vegyesen online-offline beszerzés a leginkább jellemző a klasszikus tanszerekre, mint például a füzetekre, írószerekre, iskolafelszerelésekre, míg az okostelefon, tablet, PC esetében inkább az online rendelés dominál.
A válaszok alapján az alsó tagozatos gyerekek 47 százaléka rendelkezik már okostelefonnal, ez az arány a felső tagozatra 87 százalékra emelkedik, a középiskolától felfele pedig csaknem mindenkinek van saját készüléke (99%). Saját laptopja az alsó tagozatosok kevesebb mint harmadának (31%), a felső tagozatosok több mint felének (56%), illetve a középiskolások háromnegyedének van a válaszok alapján.
Az offline tanszervásárlást a legtöbb válaszadó azért választja, mert szereti élőben megnézni a termékeket (43%), 34 százalék pedig a minőséget, méreteket szereti élőben ellenőrizni, és magas arányban (33%) a gyermekkel együtt vásárol, és ezért keresi fel személyesen az üzleteket.
A tanszert kizárólag hagyományos üzletben vásárlók közül a legtöbben a boltinál olcsóbb árakat (53%), illetve az ingyenes szállítást (39%) jelölték meg olyan indokként, amely kapcsán hajlandók lennének online rendelésre is. Az internetes iskolaszerrendelés melletti érvek közül a legtöbben a gyorsaságot, kényelmet (39%), a hagyományos üzleteknél nagyobb kínálatot (34%), illetve az árak egyszerűbb összehasonlíthatóságát (35%) emelték ki a legtöbben.