A kínai Egy övezet, egy út kezdeményezéssel olyan nemzetközi együttműködés jön létre, amely komoly infrastrukturális fejlesztésekben, a kereskedelem ösztönzésében és a pénzügyi szolgáltatások elterjesztésében érhető tetten - idézi az MTI a minisztert, aki szerint Magyarország tud profitálni földrajzi elhelyezkedéséből, hiszen a kínai selyemút tengeri ága a görögországi kikötőknél végződik. A verseny pedig azért folyik majd, hogy ki tudja a leggyorsabban eljuttatni az árut a kontinens belseje felé.
Tavaly abszolút rekordot, 8,7 milliárd dollárt ért el a Magyarország és Kína közti kereskedelmi forgalom, és idén az élelmiszeripari export további növekedése várható. A légi közlekedésben június 7-től új személyszállító repülőjárat köti össze Sanghajt és Budapestet. Szijjártó Péter elmondta: tavaly rekordszámú, az előző évinél 14 százalékkal több, mintegy 256 ezer kínai turista érkezett Magyarországra, és idén januárban is 32 százalékos emelkedés volt tapasztalható. Ebben szerepet játszik az is, hogy Kínában már 15 városban lehet vízumkérelmet beadni Magyarországra, és 48 órára szorult le a turistavízum kiadásának ideje.
A légi teherszállításban áprilisban elindult a Csengcsou és Budapest közti cargo járat, amely hetente kétszer közlekedik és jelentős mértékben hozzájárul a két ország közti kereskedelmi forgalom bővítéséhez.
Emellett az egyik legforgalmasabb kínai reptér, a hsziani is együttműködési megállapodást kötött a budapesti reptérrel. A magyar-kínai fejlesztések keretét adó ötpontos akciótervben pedig az egyik pont kifejezetten arról szól, hogy a budapesti repülőtér környékén kínai vállalatok egy logisztikai központot hoznak létre - mondta Szijjártó Péter.
Az MKIK szerint sok munkahelyet teremthetnek a beruházások
Rengeteg új munkahelyet teremthet, ha a Kínával kötött megállapodás nyomán a fejlesztések megvalósulnak - erről beszélt Nádasi Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar-Kínai Tagozatának elnöke az M1-en.
Légiközlekedés nélkül nem működik az együttműködés. Jelenleg csak egy járat van Peking és Budapest között. Ezen túlmenően heti három járat lesz Budapest és Sanghaj között, de további lehetőségekről is tárgyalnak. A szakember szerint fontos lenne belső Kína, vagy dél Kína becsatolása.
Szintén a Kínában kötött megállapodás nyomán Nádasi Tamás szerint Magyarország egy logisztikai bázis is lehet. Úgy értékelt, ha kisebb összeszerelési üzemek is létesülnek, Magyarország logisztikai szempontból olyanná válhat, mint Dubaj.
Kiemelte a vízügyi együttműködést is. Szerinte ennek azért van nagy jelentősége, mert Kína a vízügyben még nem jár az élen, Magyarországnak viszont ez komoly erőssége.