A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022 novemberében a fogyasztói árak átlagosan 22,5 százalékkal nőttek, az elmúlt egy évben a háztartási energia mellett az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább. Annak ellenére, hogy a statisztikai adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene éves szinten csökkenést mutat, ezek a tendenciák a védjegyes termékek piacán még nem érvényesülnek.
Egyedi terméke és szolgáltatások, folyamatosan ellenőrzött minőségi elvárások
Számos védjeggyel ellátott termék és szolgáltatás található ma Magyarországon, az első ilyen minősítéssel ellátott árucikkek alapvetően az élelmiszerek köréből kerültek ki. A térségi védjegyek létrehozásában 2010 után a vidékfejlesztési egyesületek jártak élen, számos ilyen szervezet stratégiai célként tűzte ki, hogy a működési területén tevékenykedő vállalkozásoknak alternatív értékesítési piacot hozzanak létre. A Közép-Dunántúli régió területén található Éltető Balaton-felvidékért Egyesület 2014-ben jegyeztette be az Éltető Balaton-felvidék védjegyet és egyben csatlakozott a nemzetközi „Rural Quality-Vidék Minősége” védjegyrendszerhez. Ezt a nemzetközi védjegyet 1998-ban spanyol, francia, olasz LEADER vidékfejlesztési csoportok hozták létre. Rajtuk kívül jelenleg Görögország, Portugália és Magyarország tagja az Európai Térségi Vidék Minősége Védjegy Egyesületnek.
Ma már nem a mennyiségi bővülés a cél, hanem a termékek és szolgáltatások minőségének fejlesztése
A Vidék Minősége Védjegy létrehozásának legfőbb célja az volt, hogy a különleges minőséget képviselő, társadalmi, környezeti, gazdasági felelősségvállalás terén is együttműködő termelők, vállalkozók, szolgáltatók ismertségét növeljék, versenyképességüket erősítsék
– mondta el megkeresésünkre Orbánné Polgár Zsanett, az Éltető Balaton-felvidékért Egyesület projekt koordinátora. A védjegyes minősítéssel ellátott tagjaik száma meghaladja a 110 főt, közöttük megtalálhatók élelmiszer előállítók, vendéglátóhelyet üzemeltetők, szállásadók vagy éppen kézművesek. A minősítést szerzők száma folyamatosan nő, ám most már nem a mennyiségi növekedés a cél, hanem az, hogy az egyes termékek és szolgáltatások minőségét fejleszteni tudják – tette hozzá a projekt koordinátor. A vidékfejlesztési egyesület folyamatosan ellenőrzi a védjegy megszerzése során vállalt minőségi követelmények betartását.
A szupermarkettől kezdve az alternatív térségi árusító helyeken át a termelői piacokig
A védjegyes termékek piaca a fogyasztóval való közvetlen kapcsolatra épít, így a 2020-as COVID-járványos időszakában szinte minden termelő és szolgáltató forgalma visszaesett. A 2021-es átmeneti év után tavaly újra jelentős bevétel növekedéssel számolhattak a vállalkozások. A Vidék Minősége védjegy termékeinek külön polcokat rendezett be a balatonakali CBA szupermarket, a térségi vásárok közül a Bakony Expo egy olyan rendezvény, amely során csak helyi termelők árusítanak. A legnagyobb forgalmat azonban az úgynevezett ÉLTETŐ Pont hálózat biztosítja a vállalkozásoknak. Az Éltető Balaton-felvidékért Egyesület 2016-ban szakmai és kereskedelmi partnereivel együttműködve alakította ki ezt a rendszert. Jelenleg 16, télen is nyitva tartó helyi üzletben és Tourinform irodában lehet ezekhez a termékekhez hozzájutni.