A kormány továbbra sem változtatná meg alapjaiban a közlekedési kedvezményrendszert, bár 2010-ben még átfogó reformot készített elő ezen a területen. Erre a Nemzetközi Valutaalappal kötendő megállapodás késztette volna leginkább a kabinetet, de úgy tűnik, ez végül elmarad - olvasható a Magyar Hírlapban.
A lap hétfői számában azt írta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból származó információik szerint szakmai koncepció továbbra is készül a kedvezményrendszer átalakításáról, de az nem valószínű, hogy az idén ebből intézkedés is lesz.
A lap felidézi, hogy a kormány eredetileg azzal a céllal fogott bele a kedvezményrendszer átalakításába, hogy csökkenjen a költségvetés kiadása, és lehetőség szerint emelkedjen a közlekedési társaságok bevétele. Jelenleg ugyanis mintegy negyvenféle, szociális alapon nyújtott kedvezményt lehet igénybe venni a helyközi közlekedésben. Ebből adódóan a helyi utaztatást biztosító hazai közlekedési társaságoknál 15-20 százalékra tehető azok aránya, akik teljes árú jegyet váltanak.
Tavaly ősszel Fónagy János, az NFM államtitkára, közösségi közlekedési kormánybiztos lapunknak azt nyilatkozta, hogy több forgatókönyvet is készítettek, de a végső döntés minden bizonnyal politikai lesz. Ha lesz EU−IMF-megállapodás, és a vállalt feltételek között szerepel majd a kedvezményrendszer felülvizsgálata, akkor azt el kell végezni - fogalmazott akkor a kormánybiztos. Fónagy hangsúlyozta: az elfogadható irány, hogy a társadalom legkevésbé tehetős csoportjait, a kisnyugdíjasokat, a diákokat, tartós fogyatékkal élőket, nagycsaládokat ne terheljük meg. Ugyanakkor elvi jelentősége lehet annak jelzése, hogy nincsen ingyen ebéd, azaz valamennyit fizetni kell a szolgáltatások igénybevételéért. Sok bevételt ettől nem lehet várni, a közlekedési társaságok helyzetét alapjaiban nem befolyásolná, de így is néhány tízmilliárd forintról lehet szó - fogalmazott akkor az államtitkár, aki szerint a regisztrációs jegyhez hasonló megoldások a szolgáltatók elszámoltathatóságát is javítják, hiszen ezekkel pontosan lehet látni, hányan veszik igénybe kedvezményesen a szolgáltatásokat.
A kormánybiztos az egyik, az egyik, hangsúlyozottan munkaanyagként létező szcenárióról szólva elmondta, hogy a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradna meg. E forgatókönyv egyik alváltozata szerint ugyanakkor az érintettek vásárolhatnának olyan bérletet, például havi 1-1,5 ezer forintért, amellyel viszont már bármely napszakban közlekedhetnének.