A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
− Mikor indulhatnak a hazai buszgyártók által várva-várt Volán-beszerzések?
− A nemzeti fejlesztési tárca a Volán-társaságok átszervezése miatt állította le a Volánok buszbeszerzését, mégpedig azért, hogy addig ne rendeljenek külön-külön az egyes vállalatok járműveket. Mint ismert, 2013. január 1-jétől hét regionális társaságba szervezve működik tovább a 23 Volán-vállalat, az ehhez kapcsolódó személyi döntésekre még októberben sor kerül. Ennek megfelelően a buszbeszerzések még ez év vége előtt, de legkésőbb január 1-jétől megindulhatnak.
− A hírek szerint az IMF a hitelkeretért cserébe elvárhatja a közösségi közlekedés állami támogatási rendszerének átalakítását, illetve ön nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy elkerülhetetlen a kedvezményrendszer felülvizsgálata. Varga Mihály IMF-tárgyalásokért felelős miniszter viszont leszögezte, hogy a kedvezmények megvonására vagy felülvizsgálatára nem készül a kormány. Ehhez képest mire számíthatunk?
− Több forgatókönyvet is készítettünk, de a végső döntés minden bizonnyal politikai lesz. Ha lesz EU−IMF-megállapodás, és a vállalt feltételek között szerepel majd a kedvezményrendszer felülvizsgálata, akkor azt el kell végezni. A Valutaalapnál kiemelt téma a közösségi közlekedés támogatása, nem véletlen, hogy a 2008-as hitelmegállapodás is 80 milliárdos támogatáscsökkentést írt elő a MÁV Zrt. számára.
− Milyen forgatókönyvek léteznek?
− Ezek munkaanyagok és így egyelőre nem nyilvánosak. Az viszont biztos, hogy jelenleg 10 utasból kevesebb mint kettő fizet teljes árú menetdíjat, miközben mintegy 40-féle jogcímen lehet kedvezményt igénybe venni. Az elfogadható irány, hogy a társadalom legkevésbé tehetős csoportjait, a kisnyugdíjasokat, a diákokat, tartós fogyatékkal élőket, nagycsaládokat ne terheljük meg. Ugyanakkor elvi jelentősége lehet annak jelzése, hogy nincsen ingyen ebéd, azaz valamennyit fizetni kell a szolgáltatások igénybevételéért. Sok bevételt ettől nem lehet várni, a közlekedési társaságok helyzetét alapjaiban nem befolyásolná, de így is néhány tízmilliárd forintról lehet szó. Emellett a regisztrációs jegyhez hasonló megoldások a szolgáltatók elszámoltathatóságát is javítják, hiszen ezekkel pontosan lehet látni, hányan veszik igénybe kedvezményesen a szolgáltatásokat.
− Mondana példát egy új kedvezménytípusra?
− Az egyik, hangsúlyozottan munkaanyagként létező szcenárió szerint a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradna meg. E forgatókönyv egyik alváltozata szerint ugyanakkor az érintettek vásárolhatnának olyan bérletet, például havi 1-1,5 ezer forintért, amellyel viszont már bármely napszakban közlekedhetnének.