A fiatalok, a budapestiek és a községekben élők ismét elkezdték használni autóikat, a legújabb kocsikat használják leginkább a magyarok. A hazai autók átlagosan 16 400 kilométert futnak évente, 31,2 százalékkal többet, mint a válság évének számító 2010-ben.
A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Robert Bosch Kft. - a különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója - megbízásából idén is elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati, valamint autójavíttatási szokásait feltérképező felmérését. A kutatás hiánypótlónak tekinthető, mivel máshol nem fellehető adatokat szolgáltat ezekben a témakörökben. Az eredmények értékét tovább növeli, hogy a felmérést 2008, vagyis a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente elkészítik, így nyomon követhetők a magyar gépkocsiparkkal, autójavíttatási szokásokkal kapcsolatos tendenciák. A 2014-es adatgyűjtés 924 olyan háztartásra terjedt ki, amelyben használtak autót.
A felmérésből kiderült, hogy a magyarországi autók átlagos futásteljesítménye 16 400 kilométer, ami növekedést jelent a válság évének számító 2010-es adattal összevetve (akkor átlagosan csak 12 500 kilométert futottak évente a hazai autók), és a 2 évvel ezelőtti adathoz képest is, amikor 15 500 kilométer volt az éves adat. A friss, több mint 16 000 kilométeres adat nagyjából akkora távolság, mintha Budapestről Bangkokig autóznánk el, majd haza is jönnénk. A kutatásból kiderül, hogy az átlagosnál többet autóznak a budapestiek és a községekben élők. Ők azok, akik a válság évei után ismét elővették gépjárműveiket.
A legnagyobb távolságokat a Budapesten élők teszik meg autóikkal: átlagosan 19 300 kilométert évente. A fővárosiak így gyakorlatilag évente félig megkerülik a Földet. 2012-ben az általuk évente megtett távolság még csak 15 300, 2010-ben 14 700, 2008-ban - vagyis a válság kezdetekor - pedig 14 200 kilométer volt. Ma már szintén többet ülnek autóban a községekben élők, akik 18 600 kilométert tettek meg átlagosan az elmúlt évben, szemben a két évvel korábbi alig több mint 16 000 kilométerrel. Érdekesség, hogy a vidéki városokban ugyanakkor csökkent a leautózott út hossza az azonos időszakokban 15 100-ról 14 300 kilométerre.
A két évvel ezelőttihez képest sokkal többet vezetnek a 18-29 évesek. Átlagosan 19 400 kilométert egy év alatt, míg két éve még a 15 000 kilométert sem érte el ez a szám. Korábban ennél is kisebb távolságokat autózott a legfiatalabb korosztály: 12 100 (2010), valamint 14 400 kilométert (2008). Az elmúlt két évben a 40-49 éveseket leszámítva minden korosztályban nőtt az évente autóval megtett kilométerek száma.
Nem meglepő, hogy a legnagyobb távolságokat a legfiatalabb kocsikkal autózzák le a magyarok. A 0-5 éves kocsikkal 2012-ben mintegy 18 000, a friss felmérés eredményei szerint 2014-ben már csaknem 20 000 kilométert tettek meg. Az autó öregedésével párhuzamosan az évente megtett távolság is csökken: a 6-10 éves autókkal átlagosan 17 300, a 11-20 évesekkel pedig 14 500 kilométert tesznek meg tulajdonosaik évente. A 20 évesnél idősebb kocsikkal viszont az utóbbinál többet, 14 900 kilométert utaznak a magyarok egy év alatt.
A felmérés az autó-szervizelési szokásokat is feltérképezte. Kiderült, hogy az autósok döntő többsége ugyanabba a szervizbe jár vissza, minden második megkérdezett minimum 5 éve, átlagosan pedig 6 és fél éve választják ugyanazt az autójavító műhelyt.