A Mangusta 80-as jachtot 2004-ben építették Olaszországban 3 milliárd forintnak megfelelő összegért, tele egyedi luxuselemekkel, a kanadai Le St James szállodalánc megrendelésére, amely charterhajóként használta – írja a 444.
Ezt követően egy floridai tulajdonos vette birtokába, akitől egy holland–amerikai konzorcium vásárolta meg, és hozatta felújításra a magyar fővárosba, pontosabban az Óbudai-sziget déli részét elfoglaló Wiking kikötő műhelyéhez, ahol végül lángba borult a hajó.
Drága tűz volt
A Wiking magazinja szerint „a legexkluzívabb hoteleket idéző kabinokban az állólámpáktól a díszpárnákig minden kiegészítő már-már zavarba ejtően stílusos” a jachton, melynek belterét a Versace dizájnerei tervezték. A tervezés annyira egyedi volt, hogy még az első tulajdonos nevét is a tárgyakba vésték.
Ezek alapján hatalmas anyagi kárt jelent a hajó pusztulása. Az impozáns beltér még nem minden:
- a hajó ivóvizet tudott előállítani, akár tengervízből is,
- két darab 4002 lóerő összteljesítményű motor hajtotta, egyenként 16 ezer köbcentis dízel.
Óránként 750 literes fogyasztása volt, vagyis teljes gázzal hajtva 476 ezer 250 forint értékű olajat fogyasztana, de óvatos gázkarkezeléssel 300 ezer forintból is kijöhetett egy óra. Mivel a jacht tankja 6300 literes, teletölteni 4 millió forintba kerül.
Hiába a speciális biztonsági berendezések, a tűz az úr
A különleges tűzoltó rendszer szükség esetén szén-dioxid táplálásával fojtja el a motortérben keletkező lángokat – írta a Wiking magazin. Három éve még azt írták, hogy
ezek a vészhelyzetek inkább csak elméleti lehetőségként merülnek fel a masszív felépítésű hajón, ám megnyugtató a tudat, hogy a Le St James minden pillanatban vigyáz ránk, akkor is, amikor 45 tengeri csomós (95 kilométer per órás) csúcssebességével száguldunk célunk felé.
A valóság az, hogy álló helyzetben égett ki a hajó, viszont egyelőre nem tudni, mitől keletkezett a tűz.
2020 augusztus 15-én a Duna 1704,5 folyamkilométerénél zátonyra futott az Árpád hídnál kiégő jacht – derült ki a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) jelentéséből.
Egy völgymenetben közlekedő holland motoros jacht személyzete vízbetörést észlelt a jármű faránál. A jármű vezetője a jobb partra kifuttatta a hajó orrát. A hajó személyzete egy másik hajóról kapott egy nagy teljesítményű szivattyút, amivel tudták kompenzálni a vízbetörést. Környezetszennyezés, személyi sérülés nem történt. A KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett
– áll a jelentésben.