Az üzleti szolgáltatóközpontokben (shared service center - ssc) jelenleg mintegy 30 ezren dolgoznak, a cégek éves árbevétele 400 milliárd forint.
A BDO felmérése szerint a válaszadó ssc-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is.
A speciális készségeket igénylő pozíciókra egyre nehezebb megfelelő szakembert találni - kommentált Hajnal Péter, a BDO Magyarország könyvelési, bérszámfejtési és outsourcing üzletágának partnere. Ez komoly bérspirált is generál, mivel egyéb motivációs eszközök híján már néhány tízezer forintos bérkülönbség is munkahelyváltást eredményez. Emiatt számos hazai ssc immár külföldön (főként Ukrajnában és Romániában) is komoly toborzási tevékenységet folytat.
Mivel próbálkoznak a cégek?
A 10 százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számoltak be (a válaszadó 23 százaléka). Ezekben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre, és amellett, hogy munkatársaik izgalmas, új feladatokat látnak el, a gyakori utazási lehetőségek is nagy vonzerőt jelentenek a munkatársaknak.
Az ssc-k többsége azonban korántsem tesz meg mindent a munkaerő megtartása érdekében. Strukturált karriertervet mindössze a válaszadók 38 százaléka kínál alkalmazottainak, és 46 százaléknyian nem is tervezik annak bevezetését. A szolgáltatóközpontok 54 százaléka egyáltalán nem alkalmaz külső tréningcéget, noha a tapasztalatok szerint a megfelelő minőségű, rendszeres továbbképzések hatékonyan csökkenthetik a minőségi munkaerő elvándorlását.
Veszélyben a régiós elsőség
A Site Selection Magazine 2013-as felmérésében Budapest a legvonzóbb ssc beruházási helyszín Kelet-Közép-Európában: a vizsgált hat paraméter alapján Varsót, Prágát, Bukarestet és Szófiát is előzi, az első kettőt költséghatékonyságban is. A legnagyobb súllyal azonban a hat paraméter között a rendelkezésre álló munkaerő minősége szerepelt (35 százalék). Vagyis ha ezen a területen csökken Budapest vonzereje, könnyen lekerülhet az ssc preferencialista éléről - véli a tanácsadó cég.
A főként pénzügyi/controlling, ügyfélszolgálati és it területeken szolgáltató ssc-k többnyire 24-30 év közötti, 2-3 éves munkatapasztalattal, az angol és egy másik idegen nyelv megfelelő ismeretével bíró diplomás munkatársakat keresnek.
Ezt a kört a tapasztalatok szerint érdemileg nem lehet bővíteni a paraméterek lazításával - mondta a BDO szakértője. Bár a feladatok egy részének ellátása nem igényel diplomás végzettséget, két idegen nyelven jól beszélő munkatársat jórészt csak e körben lehet találni. A 30 évesnél idősebbek pedig nehezebben képes alkalmazkodni a dinamikus környezethez, bár pozitív ellenpéldákat a legtöbb ssc-nél már lehet találni.
A megfelelő munkaerő létszáma többféle eszközzel bővíthető:
- szakképzési támogatások hatékonyabb elosztása: több munkavállaló részvétele a pálya-reorientációs és célzott képzési programokban,
- munkahelyteremtő- és -megtartó pályázati támogatási lehetőségek kiterjesztése az ssc-szektorra is,
- a nyelvoktatási rendszer hosszabb távú erősítése, melynek aktív résztvevői lehetnek az ssc-k is,
- a befektetők által észlelt piaci kockázatok csökkentése kiszámítható gazdasági intézkedésekkel.