Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az úgynevezett sorozatellenőrzések keretében legutóbb Kadarkút és Újszász városok ellenőrzését zárta le. A pénteken publikált jelentések szerint az elmúlt években folyamatosan nőtt a két település adósságállománya, a városok pénzügyi egyensúlyi helyzete veszélyeztetett. A számvevők felhívták a figyelmet, hogy az önkormányzatok bevételei csak részben fedezik a kiadásokat, ezért az állami adósságrendezés után felül kell vizsgálni a feladatellátást.

Mindkét város pénzügyileg veszélyben van

A két jelentésből kiderül, hogy Kadarkút és Újszász pénzügyi egyensúlyi helyzete rövid és hosszú távon egyaránt veszélyeztetett. Az alacsony működési jövedelemtermelő képesség miatt a jelentős szállítói állomány és a pénzintézetekkel szembeni kötelezettségek kifizethetősége mindkét város esetében kockázatos. Eszerint 2010--2011-ben mindkét város költségvetési egyenlege negatív volt, az önkormányzatok likviditási és pénzügyi egyensúlyi helyzete kedvezőtlenül alakult az ellenőrzött időszakban.

Kadarkút esetében az ÁSZ ellenőrzése feltárta, hogy a működési kiadások mintegy 25 százaléka nem kötelező, hanem úgynevezett önként vállalt feladatokhoz kötődött. Az önkormányzat hosszú lejáratú pénzintézeti kötelezettségei 2009-2012 között több mint kétharmadával növekedtek, ezt elsősorban a pályázati támogatással megvalósuló fejlesztések önerejének biztosításához évente felvett hitelek okozták. Az önkormányzat nem azonosította be, nem mérte fel és nem is értékelte a pénzügyi egyensúlyt befolyásoló pénzügyi kockázatokat.

Újszász önkormányzatának pénzintézeti kötelezettségei 2009 elejétől 2012 közepére több mint ötszörösére, 90 millió forintról közel 500 millió forintra nőttek. A hitelállomány emelkedésének okai elsősorban a fizetőképesség megőrzése, valamint a jellemzően uniós forrásból megvalósuló fejlesztések önerejének biztosítása voltak. A jelentés szerint az önkormányzatnál nem alakítottak ki a kockázatok kezelésére vonatkozó eljárásokat, módszereket, valamint nem határozták meg a pénzügyi egyensúly biztosítása és a fizetőképesség megőrzése érdekében hosszú távon elérni kívánt célokat.

A jelentések megállapításai alapján az ÁSZ javasolta a két város polgármesterének az önkormányzatok feladatstruktúrájának felülvizsgálatát annak érdekében, hogy a kormányzati adósságrendezést követően a működési jövedelemtermelő képesség legyen összhangban a feladatellátással. A jegyzőknek javasolták a belső kontrollok beépítését és szabályszerű működtetését. Ennek keretében a fizetőképességet, eladósodást, a pénzügyi egyensúlyi helyzetet befolyásoló döntések kockázatainak kezelését biztosító szabályzatok és szabályozások készítésére tettek javaslatot.

Figyelnek az önkormányzatokra

Az ÁSZ 2012-ben is folytatta az önkormányzatok kiemelt ellenőrzését. A 2012 júniusában nyilvánosságra hozott második féléves ellenőrzési terv alapján úgynevezett pilot-ellenőrzések indultak, amelyek célja a kiválasztott települések pénzügyi gazdálkodási helyzetének értékelése, valamint a likviditási helyzet megítélése. A helyszíni ellenőrzés 2012. július 9-én két kockázatértékeléssel kiválasztott városi önkormányzatnál - Kadarkút és Újszász - kezdődött meg. Az ellenőrzések 2009. január 1. és 2012. június 30. közötti időszakra terjedtek ki.

A számvevők 2011 tavaszától öt ütemben vizsgálták a magyarországi önkormányzatok egy-egy csoportjának pénzügyi helyzetét. A megyei, a fővárosi, a megyei jogú városi - a középszinten működő - önkormányzatok helyzetelemzését a városi önkormányzatok pénzügyi egyensúlyi helyzetének ellenőrzése követte. Az összegző jelentést 2012. április 17-én hozták nyilvánosságra.

A tervek szerint 2013-ban is kiemelten figyelnek az önkormányzatokra. Az ÁSZ december végén hozta nyilvánosságra az első félévre vonatkozó ellenőrzési tervét. Ebben szerepel, hogy a sorozatellenőrzések keretében folytatódnak az önkormányzatok vagyoni, pénzügyi helyzetét, illetve belső kontrollrendszerét értékelő ellenőrzések.