Az Európai Bizottság egy 2006-os irányelvet módosított most, amelyet azzal indokolt, hogy a legfrissebb orvostudományi ismereteket figyelembe véve próbálja megtalálni a lehető legjobb egyensúlyt a közúti biztonság és a mobilitás között.
A szív- és érrendszeri betegségeknél az új javaslat világosan megkülönbözteti azt a két állapotot, amikor a kérelmező még vezethet, és amikor az egészségi állapota már nem teszi lehetővé, hogy a forgalomban részt vegyen.
A módosítás kimondja, hogy bizonyos szív- és érrendszeri problémák esetében a vezetői engedélyt csak akkor lehet a jogszabályban megjelölt csoportba tartozó kérelmezők, illetve járművezetők számára kiállítani vagy megújítani, ha az adott egészségügyi problémát eredményesen kezelték, rendelkezésre áll egy szakorvosi engedély, valamint - szükség esetén - rendszeres orvosi felülvizsgálatra kerül sor. A módosítás pontosan (23 pontban) határozza meg ezeket az eseteket, amelyeket itt talál.
A módosítás emellett 9 olyan esetet határoz meg, amely esetén nem lehet már meghosszabbítani, illetve kiállítani jogosítványt. A vezetésből kizáró ok lehet például:
- defibrillátor beültetése,
- perifériás vaszkuláris megbetegedések,
- szívelégtelenség,
- szívműködést segítő eszközök,
- szívbillentyű-zavar bizonyos esetei (ezeket a módosítás pontosan meghatározza),
- strukturális és ingerületvezetési zavarral járó szívizombetegségek bizonyos esetei,
- hosszú QT-szindróma okozta ájulás, torsade des pointes és 500 ms-t meghaladó QTc kíséretében,
- Brugada-szindróma ájulással vagy túlélt hirtelen szívhalállal.
Kivételes esetekben a vezetői engedély kiállítható vagy megújítható, amennyiben ezt orvosi szakvélemény kellően alátámasztja, valamint rendszeres orvosi vizsgálat biztosítja, hogy az érintett személy - figyelembe véve egészségi állapotának hatásait- alkalmas a biztonságos járművezetésre - olvasható a módosításban.
Az irányelv kimondja, hogy a részletesen leírt szívizombetegségekben (arritmogén jobb kamrai szívizombetegség, spongiform kardiomiopátia, katekolaminerg polimorf kamrai tachycardia és rövid QT-szindróma) vagy a szívizombetegségek esetlegesen felfedezett új formáiban szenvedő kérelmezők, illetve járművezetők esetében értékelni kell a vezetési alkalmasságot befolyásoló hirtelen esemény bekövetkezésének kockázatát. Átfogó szakorvosi értékelés szükséges, az érintett szívizombetegség kórtüneteit pedig figyelembe kell venni.
Más szív- és érrendszeri betegségekben szenvedő kérelmezők, illetve járművezetők esetében a tagállamok korlátozhatják a vezetői engedély kiállítását vagy megújítását - olvasható a direktíva módosításában.
A cukorbetegekre vonatkozó feltételek így változnak
A cukorbetegek esetében a módosítás könnyebbé teszi annak megállapítását, hogy az állampolgárnak továbbra is megengedi-e az egészségi állapota, hogy vezethessen. A módosítás kiküszöböli azt a korábbi eshetőséget, hogy megfelelő kezelés mellett a cukorbetegségben szenvedő kérelmező elveszítse a jogosítványát.
Így a módosítások értelmében a hipoglikémia fellépésének kockázatával járó, gyógyszerrel kezelt cukorbeteg kérelmezők, illetve járművezetők kötelesek igazolni, hogy tisztában vannak a hipoglikémia kockázatával, és egészségi állapotukat megfelelően ellenőrzés alatt tartják. Az olyan kérelmezők, illetve járművezetők számára, akik nincsenek tisztában a hipoglikémiával járó kockázatokkal, nem lehet kiállítani vagy megújítani a vezetői engedélyt - áll a jogszabályban.
A módosítás szerint a visszatérő súlyos hipoglikémiában szenvedő kérelmezők, illetve járművezetők számára nem állítható ki vagy újítható meg a járművezetői engedély, csak ha rendelkezésre áll orvosi szakvélemény, és rendszeres az orvosi felülvizsgálat.
Az ébrenléti állapotban visszatérő, súlyos hipoglikémiában szenvedő kérelmezők, illetve gépjárművezetők számára járművezetői engedély csak a legutolsó epizódot követő három hónap elteltével állítható ki vagy újítható meg.
A módosított jogszabály itt is lehetővé szerint, hogy kivételes esetekben kiállítható vagy megújítható legyen a vezetői engedély, amennyiben ezt orvosi szakvélemény kellően alátámasztja, valamint rendszeres orvosi vizsgálat biztosítja, hogy az érintett személy - figyelembe véve egészségi állapotának hatásait - alkalmas a biztonságos járművezetésre.
Ezeket a rendelkezéseket a tagállamoknak 2018. január 1-jétől kell alkalmazniuk.