Hétfő 20 óra 45 perckor a 4-es 6-os villamosok Boráros téri megállójában álló 2014-es pályaszámú villamosba a megállóba beérkező 2026-os pályaszámú villamos beleütközött, ennek következtében mindkét villamos kisiklott. Hatan megsérültek, köztük a villamosvezető, akit kórházban ápolnak. A BKV közleménye szerint a vezető rosszulléte okozhatta a balesetet.
Az Infórádiónak nyilatkozva Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke elmondta, hogy elég komoly szabályzata van annak, hogy hogyan kell villamost vezetni Budapesten. A Petőfi hídról lefele jövet az esti órákban 30 kilométeres sebességkorlátozást kell tartani, mivel a híd egészen a Mester utcáig igen hosszú lejtésben van, ami fokozott éberséget kíván a járművezetőktől.
A VEKE elnöke azt is közölte, hogy a Combinók egy úgynevezett éberségi berendezéssel is el vannak látva, ami a járművezető ülésének a karfájába van beépítve. Ezt időről időre kézzel kell megnyomnia a járművezetőnek, máskülönben a szerkezetet először csak figyelmeztet, majd elkezdi lassítani a járművet, végül pedig állóra fékezi a villamost.
Dorner Lajos szavai alapján a hétfői baleset alkalmával – szemtanúk elmondása, illetve BKV-s információforrás szerint is – nem volt fékezés.
Dorner Lajos szerint egyébként sok hasonló eljárás van folyamatban, mert számos ilyen baleset történik. Miután pedig ezek a tömegszerencsétlenség kódot viselik, általában a bíróságon kötnek ki, ahol az esetek döntő többségében az ügyészség végül a járművezetőt vádolja meg. Ennek alapján a hétfői baleset ügyében szintén a villamosvezetőnek kell majd bizonyítania, hogy valóban rosszul lett, ami várhatóan nem lesz egyszerű – tette hozzá.
Dorner Lajos a képzésről elmondta, hogy a villamosvezetők modulrendszerű képzésben részesülnek, ami évtizedek óta változatlan, miközben már sokkal nagyobb, nehezebb, erősebb járművekkel közlekednek, mint hajdanán, amik másképpen is tudnak viselkedni.
Az például, hogy mennyire mehetnek egymáshoz közel a járművek, rendkívüli módon helyszín és időjárás függő.
A VEKE elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy a villamosok úgynevezett látra közlekedéssel járnak, tehát nincs olyan térközbiztosító rendszer, mint mondjuk a metróban vagy a vasúton, ami nem engedi, hogy közelebb menjenek egymáshoz a villamosok. A szakember az utasoknak végül azt tanácsolta, ahogyan az a járműveken is gyakorta elhangzik, „tessék kapaszkodni” – azzal együtt, hogy egyébként a BKV – Volán és MÁV – járművein mindenki kötelezően biztosítva van.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!