Ellenzéki pártok kezdeményeztek parlamenti vitanapot a közoktatás helyzetéről. A kormány részéről az oktatásért felelős miniszter Pintér Sándor nem vett részt a délutáni több órás vitában. Az ülésteremben, a karzaton a pedagógus szakszervezetek képviselői, tanárok és diákok is körülbelül kilencvenen követték a vitát.
Két hónap múlva megkaphatják a béremelést a pedagógusok, ha Brüsszellel sikerült megállapodni, mondta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium államtitkára a parlamenti vitanapon. Rétvári Bence azt mondta: a kormány számára a pedagógusok nem egy elvont fogalom vagy egy statisztikai adatot jelent, a felszólalásában kitért azokra az általa innovációnak nevezett dolgokra, amit az Orbán-kormány vezetett be a közoktatásban.
Ilyen többek között:
- állami fenntartásba vették az iskolákat,
- ingyenessé tették az összes tankönyvet,
- okos portált hoztak létre,
- digitális tankönyvet fejlesztettek,
- a papír alapú kommunikációt a Kréta váltotta fel,
- megháromszorozták a gyerekétkeztetés forrásait,
- megtízszerezték az iskolatej forrásokat,
- csökkent a tananyag és az óraszám,
- megduplázták iskolapszichológusok és gyógypedagógusok számát,
- iskolaőr rendszert vezettek be,
- iskolai közösségi szolgálatot vezettek be,
- van mindennapos testnevelés,
- hároméves kortól kötelező az óvoda,
- visszatérítik a nyelv- és a kresz vizsga díját,
- ingyen mehetnek cirkuszba és huszár programra a diákok a Lázár Ervin program keretében,
- iskolai témaheteket indítottak,
- bővítették a sávszélességet az iskolákban,
- 32 uszodát és 42 tornatermet építettek,
- 237 településen 60 milliárd forintból valósulnak meg iskolafejlesztések,
- 4576 óvoda fejlesztés történt az elmúlt öt évben.
A vitanapon Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkára Pisa adatokat sorolt, ezek szerint nem csökkent a magyar diákok teljesítménye. Kitért arra is, hogy helyes irány volt, hogy az állam átvette az iskolák fenntartását, nem lenne szerencsés, ha visszatérnének a háromezer település által fenntartott iskolai modellhez, mert akkor az ismét azt jelentené, hogy a szegény településen rossz iskolák a gazdag településeken jó iskolák lesznek.
A pedagógusok létszám adatait ismertetve elmondta: 2006-ban 183 ezer pedagógus dolgozott a közoktatásban 2008-ra ez 169 ezer főre csökkent, ez a létszám azóta nem változott, a tanulók létszáma viszont 12 százalékkal csökkent. Az államtitkár elismerte, hogy munkaerőhiány van a hazai közoktatásban, de szó sincs arról, hogy 16 ezer pedagógus hiányozna a rendszerből.
Alacsony bérek, túlterhelt diákok
Tarthatatlanná vált az iskolák helyzete, a magyar oktatás válságos helyzetben van, a pedagógusok bére a diplomás átlagbér 60 százalékát sem éri el, mondta Orosz Anna, a Momentum országgyűlési képviselője. Az elavult infrastruktúra következményeit a gyerekek szenvedik el, a szülők külön órákkal próbálják kompenzálni a felelőtlen oktatási kormányzat munkáját.
Tóth Endre szintén momentumos képviselő kitért arra is, a gyerekeknek nap mint nap egy időutazásban van részük, a 80-as évekbe repülnek vissza, kipróbálhatják az elméleti testnevelés órát, majd végigülhetnek egy csomó olyan órát, aminek az égvilágon semmi értelme.
Az ellenzéki pártok önálló oktatásért felelős minisztérium felállítását követelték és azt, hogy legyen az iskolákban tanulásra alkalmas hőmérséklet, fűtsék fel legalább 20 fokra az intézményeket. A tankötelezettséget pedig állítsák vissza 18 éves korra.
Több európai ország például Franciaország is a nemzeti költségvetésből finanszírozza a pedagógusbéreket - mondta Kunhalmi Ágnes MSZP-s politikus. A kormány pedig Brüsszeltől várja a megoldást. Az MSZP-s képviselő szerint a magyar oktatás legnagyobb problémája maga a Fidesz, mert a Brüsszeltől kapott uniós forrásokat folyamatosan ellopják.
Nincs utánpótlás
Most minden eddiginél látványosabban omlik össze az oktatás rendszere, mondta Barkóczi Balázs DK-s politikus. Az oktatás nemzeti ügy, nincsen jobboldali és baloldali iskola, egy új oktatási rendszerre van szükség. A pedagógus utánpótlás hiányával kapcsolatban elmondta: idén 11 278-an jelentkeztek tanárnak, közülük 6000 hallgató nyert felvételt, és ha nem számolnának az egyetemi évek során a lemorzsolódással, még akkor sem lehetne azt az elképesztő tanárhiányt pótolni, ami ma a közoktatásban jelen van. Említést tett az úgynevezett vetítési alapról is, ami 101 500 forint és ehhez kötik a pedagógusok bérét. Kiemelte: egy délutáni takarító is több pénzt keres ma, mint egy történelmet angol nyelven oktató diplomás tanár.
A vitanapon elhangzott, hogy a kormány megvonta a pedagógusok sztrájkjogát, levélben fenyegetik és rúgatják ki azokat a pedagógusokat, akik élnek alapvető emberi jogaikkal és sztrájkolnak.
Szeptember óta az oktatás ügyéért folyamatosak a polgári engedetlenségi mozgalmak, az utcai megmozdulások, és több pedagógussztrájk is volt már. November 18-án is ismét sztrájkolni fognak.
Párbeszédet sürgetnek az iskolapszichológusok
Iskolapszichológusok szerint az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a depresszió, pánik, önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése rendszeresen előforduló jelenség lett – olvasható abban a szakmai állásfoglalásban, amit közel 300 iskola- és óvodapszichológus írt alá azért, hogy a közoktatás problémái miatt felhívják a figyelmet a gyermekek romló mentális egészségi állapotára - írta a Telex.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!