A nemzeti fejlesztési miniszternek a kedvtelési célú vízi járművek és a motoros vízi sporteszközök alapvető biztonsági követelményeiről, továbbá megfelelőségük tanúsításáról  szóló rendelet tervezete a kormány honlapján jelent meg.

A tervezet egy 2000-ben született rendeletet vált fel, miután kötelező átültetni a magyar jogba az időközben született uniós irányelveket.

Az eddigiekhez képest új elem a rendeletben, hogy a gyártónak az uniós előírásoknak való megfelelésről nyilatkozatot kell adnia és ennek kötelező elemeit mellékletben meg is adja a tervezet. A kötelező biztonsági és egyéb előírásokért azonban nem csak a gyártó, hanem annak megbizottja, továbbá az importőr és a kiskereskedő is felel. Aki magának hozza be külföldről a vitorlást vagy a motorcsónakot, az maga felel azért, hogy az előírásoknak megfelelő legyen a járműve. A gyártást, illetve a forgalomba hozni kívánt terméket, akkreditált szervezet minősíti és adja ki rá a megfelelőségi tanúsítványt. Ennek igazolását tábla jelzi a hajón, amelynek fontos eleme az uniós előírásokanak való megfelelést jelző CE jel.

Ha a vízirendőr CE jelöléssel ellátott jármű ellenőrzése során megállapítja, hogy az nem felel meg a követelményeknek, úgy annak használatát felfüggeszti, a vízi közlekedésben való részvételét pedig megtiltja vagy korlátozza. Erről a vízirendészet a hajózási hatóságot is tájékoztatja. A vízi jármű megfelelősége érdekében - a hajózási hatóság felszólítására - a gyártó, illetve a forgalmazó köteles elvégezni a szükséges korrekciókat. Ugyan erre köteles a magánimportőr is, aki saját célra hozta be a járművet. Ha az importőr, illetve a kereskedő nem intérkedik, akkor a hatóság az adott jármű üzembe helyezését, illetve használatát megtiltja. Erről tájékoztatnia kell az Európai Bizottságot is. Amennyiben a Bizottság három hónapon belül nem emel kifogást az  intézkedéssel szemben, azt indokoltnak kell tekinteni.

Ezeket kell változtatni, ha nincsenek meg

A rendelet-tervezet mellékletei tartalmazzák a kötelező műszaki előírásokat. Ezek körébe tartozik például a következő: a vízi járműveket úgy kell kialakítani, hogy a vízbe esés veszélye a lehető legkisebb legyen, és könnyű legyen visszajutni a fedélzetre. A visszajutást segítő eszközöket úgy kell elhelyezni, hogy azokat a vízben lévő ember, segítség nélkül is el tudja érni. A hajó motorját pedig olyan berendezéssel kell ellátni, amely megakadályozza a hajócsavarral összekapcsolt helyzetben lévő indítását. (Kivételt alkotna az egészen kis teljesítményű motorok.)

Minden kedvtelési célú vízi járművet a tűzveszély mértékének megfelelő tűzoltó készülékkel kell felszerelni. A megfelelő tűzoltó készülékek felszereléséig a jármű nem helyezhető üzembe. A  WC pedig kizárólag tárolótartályhoz vagy víztisztító rendszerhez csatlakoztatható. A tárolótartálynak szabványos ürítő csatlakozással kell rendelkeznie.

Minden hajót el kell látni kezelési kézikönyvvel. Ez tartalmazza a biztonságos használatához szükséges valamennyi információt, különösen az üzembe helyezésre, a karbantartásra, a rendeltetésszerű használatra, a kockázatok megelőzésére és a kockázatkezelésre utaló ismereteket.

Ennyi idő áll rendelkezésre

A szigorúbb előírások majd a Magyar Közlönyben való megjelenést követő egy hónap után lépnek hatályba. Azok a vízi járművek, amelyek megfelelnek a 2004-es - tahát a mostanihoz képest kevésbé szigorú - uniós előírásoknak és amelyeket 2017. január 18. előtt hoztak forgalomba, továbbra is használhatók, illetve az előbbi időpontg még forgalmazhatók is. A mikro-, kis- és középvállalkozások által gyártott, legfeljebb 15 kilowatt teljesítményű benzinmotoros hajók pedig 2020. január 18-ig forgalmazhatók illetve helyezhetők üzembe.