A korábbi években a boltos világ mérlegén nagyot dobott a webáruház 30-40 százalékos növekedési tempójával, ez tavaly a felére esett. Az viszont látszik, hogy 2021 decemberében visszaszaladtak a vásárlók a hagyományos boltokba, hiszen a különféle iparcikkek forgalma 10 százalékkal ugrott meg, a web pedig ennél kevesebbel. Karácsonyi webáruházi ajándékvásárlás során visszafordult a kocka, a december legyűrte a novembert.
Decemberben az előző év azonos hónapjaihoz képest mennyiségben 4 százalékkal növekedett a webáruházak piaca, előtte novemberben 1 százalékkal. Ez elég soványka ütem a korábbiakhoz képest, amikor legalább negyedével, de például 2020-ban másfélszeresére ugrott a webpiac ezekben a hónapokban – értékel a blokkk.com kereskedelmi szakblog.
Most fordult a kocka a Black Friday sorozattal megtűzdelt november és az ünnepi decemberi hónap között.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
november | 50 | 70 | 93 | 141 | 147 |
december | 51 | 66 | 89 | 137 | 148 |
milliárd forint, folyó áron | |||||
Forrás: KSH |
Az elmúlt esztendőkben a november lepipálta a decembert, 2021-ben viszont - ha csak hajszálnyira is -, de beelőzött az év utolsó hónapja.
Persze bármely boltos örvendezne egy webes tempónak, de mind az ütemet, mind a piac méretét nézve 2021-ben soványabbak lettek a webáruházak. Idén azért várhatóan továbbra is két számjegyű lesz a növekedés, kedvező esetben ötödével is ugorhat a webpiac.Számolni kell viszont idén is alkatrész- és termékhiánnyal, szállítási nehézségekkel, vagy éppen munkaerőhiánnyal.