Arany hétvégén megrohanták a vásárlók a boltokat. Több, mint gyanús előjel volt már előtte, hogy 2021 októberében a hazai webáruházi költekezés a boltos világ termékkörében (élelmiszerekből, iparcikkekből) 12, január-október között pedig 22 százalékkal ugrott meg (mennyiségben).

Ez azért pedig szerényebb tempó a korábbi évek 30-40 százalékos lépteihez képest. A piaci szelet persze nagyobb, így a kisebb ütem is szép falat, de a végeredmény az, hogy fékezett a webes vásárlás növekedése, kisebb a sebesség.

A weben persze csaknem minden elérhető, nem csak a boltos árukör (élelmiszer, iparcikk), hanem például pizza, mozijegy, szálláshely, egy sor szolgáltatás is - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Így a teljes körű webes vásárlások értéke jócskán nagyobb a boltos árukörnél, ezt mutatják az MNB pénzforgalmi, bankkártyás fizetési adatai is.

A webes vásárlások száma már 2020-ban megközelítette a 100 milliós darabszámot a hazai webáruházak körében, 2021 első három negyedévében pedig 85 millió környékén jártunk. De a külföldi webáruházakból is szépen vásároltak a magyarok, 85 millió tranzakciót bonyolítottak le 2020-ban, 2021 első kilenc hónapjában pedig 63 milliót.

A külhonos webáruházi költekezés a teljes webes kiadásoknak 40 százaléka körül mozog már harmadik esztendeje, ez az arány nem változott. Pedig akadoznak a szállítások, drága a fuvar, gyenge a forint.

Internetes vásárlások (milliárd forint)
201920202021
belföldön74710121202
ebből kisker516737928
külföldről508654747
összesen125516661949
telefonos és postai megrendelésekkel együtt, hazai kibocsátású fizetési kártyákkal
Forrás: KSH

A webáruházas csinnadratta ellenére azért a pénzük döntő részét a hagyományos boltokban, szolgáltatóhelyeken költik el a magyar vásárlók. Az idei első három negyedévben 18 ezer milliárd forint folyt ki a családi kasszákból különféle szolgáltatásokra, ezen belül a boltos vásárlásokra. Az összes webköltekezés aránya (a külföldi is) ennek 12 százaléka. És a boltos költekezést nézve sem nagyobb ez a súly.