Az elmúlt hónapokban már kevesebb akciót kínálnak a webáruházak, persze úgy, hogy ebből a visszafogásból minél kevesebbet lásson a vásárló. Például megszaporodtak az átvevőpontokat népszerűsítő webáruházi reklámok, ami nagyon jó buli a webáruháznak: csak azt kell az átvevőpontra elvinni, ami sok esetben a saját hagyományos áruháza, amit megrendelt a vásárló, tehát ez egy biztos fuvar. Ráadásul házhoz sem kell szállítani, ami a magas üzemanyagárak és munkaerő költségek miatt nem kis megtakarítás.
Nagyon meg kell válogatni, mit és mennyivel kínál olcsóbban a webáruház, hiszen a költségei neki is megugrottak. Pont most, amikor sok a pénze a vásárlónak, de azért nagyon is megnézi, mire mennyit költ a 10 százalékos általános drágulás közepette.
Sok minden kínozza a webáruházakat, az ukrán-orosz háború gazdasági bajait nem ússzák meg ők sem - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Már a koronavírus járvány lefelé hajló szakaszában is lehetett látni, hogy egyrészt a vásárlók megindultak visszafelé a hagyományos boltokba a sok bezártság és korlátozás után.
A legnagyobb gond a drágulás, ami az iparcikkféleségeket sem kíméli. A webáruházakban februárban 5-6 százalékos volt az átlagos áremelkedés, a meghirdetett akciók hatásaival együtt. És már a pontos házhoz szállítás is bizonytalanabb, hiszen bárhol elakadhat a megrendelt termék.
A webáruházaknál pedig eddig az volt a gazdálkodásuk egyik sarokpontja, hogy a megrendelt árut le is szállította a gyártója. Ez most nincs mindig így, ezt sejtve pedig kényelmesebb a vásárlónak a hagyományos boltban abból választani, amit rögvest el is lehet vinni haza.
Korábban nagyot robbant a web, de mára lefogyott a lufi
Az elmúlt években szépen gyarapodott a webköltekezés. A teljes szeletet nézve 2021-ben összesen 2752 milliárd forintot költöttek a magyarok a weben. Ebben benne volt a belföldi webköltekezés 1690 milliárd forinttal, de mellette az is, amit külhoni webáruházakból rendeltek, 1062 milliárd forint értékben.
A belföldi webköltekezés legnagyobb szelete a 2021-es 1333 milliárd forintnyi értékével a boltos világ árukörének megfelelő hazai webáruházas vásárlások, így élelmiszerekből és különféle iparcikkekből. (A többi belföldi webvásárlás különféle szolgáltatás, például vendéglátás, szálláshelyfoglalás).
A koronavírus járványidőszakban, 2020-ban csúcsra is futott a webpiac, 45 százalékos növekedési ütemmel. Ehhez persze hozzájárult a vásárlók óvatossága és a sok korlátozás, kijárási tilalom és boltzár is, ami mellett sok választási lehetőségük nem volt a költekezni vágyóknak. Utoljára akkor nőtt nagyot a web, amikor 2021 márciusában zárva voltak a hagyományos iparcikkes boltok (két esztendő alatt másodjára).
boltos világ | ebből web | web részesedése** | |
szeptember | 991 | 106 | 11 |
október | 1052 | 110 | 11 |
november | 1071 | 147 | 14 |
december | 1268 | 148 | 12 |
január | 904 | 109 | 12 |
február | 949 | 105 | 11 |
milliárd forint, *2021. szepetember-2022. február, **százalék | |||
Forrás: KSH |
Az elmúlt fél esztendő alatt is a korábbiakhoz képest fékezett habzással futottak a webáruházak (hozzátéve, hogy azért a 10 százalékos növekedési ütem a gazdaságban nem kis teljesítmény). A vásárlók mindig is válogatósak voltak, és bizony februárban a hagyományos iparcikkes boltok a növekedésütemében lepipálták a webáruházakat, a maguk 15 százalékos tempójával. A nagy családi pénzeső az ő konyhájukra hozott többet.
2017-ben a webáruházak részesedése 5 százalék volt a boltos piacból (az üzemanyagokat nem számítva). Ez több mint kétszeresére, 11 százalékra ugrott 2021-ben.