A 25-ös listát a GREEN BRANDS Hungary vezetői által alapított Green Business Academy fenntarthatósági szakmai közösség száz tagja választotta ki kiegyensúlyozott kritériumrendszer alapján.
Első alkalommal jelenik meg ilyen összeállítás hazánkban, azt jelezve, hogy a fenntarthatóság képviselői immár meghatározó tényezők a közéletben és a gazdaságban is.
A listán jelentős többségben vannak a nonprofit szféra képviselői, de ez nem véletlen, hiszen az elmúlt évtizedekben a zöld kérdés főként civil kérdés volt, és itt alakultak ki a téma azon fórumai, amelyek kellő példamutatással és hatással vannak a szavazókra. Helyett kapott többek között a KÖVET, a HuGBC, a BCSDH, a Humusz Egyesület, az Ökotárs Alapítvány, a Levegő Munkacsoport vezetője is.
Politikus nem került fel a listára
Várható volt, hogy a listán ott lesz a világ két legismertebb zöld nonprofit „márkája”, a Greenpeace és a WWF hazai vezetője is, akik viszont saját személyiségük, szakmai tudásuk révén emelték itthon is tényezővé ezeket a szervezeteket.
Politikus gyakorlatilag nem kapott helyet, a versenyszféra viszont nagyobb térhez jutott például ifj. Chikán Attila (ALTEO), Gazsi Zoltán (Eisberg) vagy Lévai Gábor és Wiszkidenszky András (a GREEN BRANDS Hungary alapítói) szereplése révén.
A zöld influenszerek még nem lepték el a közösségi médiát, de aki annak mondható –
- Ürge-Vorsatz Diána klímakutató a tudományos oldalról,
- Litkai Gergely, a Dumaszínház alapítója a szórakoztatás irányából.
Kik a legaktívabbak zöld-ügyekben hazánkban?
A legbefolyásosabb zöld aktivisták a következők a száz főről leszűkített 25-ös lista alapján:
- Ámon Ada közgazdász, nemzetközileg elismert klímapolitikai szakember, Karácsony Gergely főpolgármester zöld-ügyekben illetékes főtanácsadója.
- Bakos Gábor képzőművész, kommunikációs szakember, cégvezető, Geszti Péterrel együtt az ARC közérzeti pályázat- és kiállítássorozat egyik ötletgazdája.
- Barta Zsombor A Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanácsának külföldi kapcsolatokért felelős referense, a Greenbors Consulting Kft. fenntarthatósági tanácsadó cég alapítópartnere.
- Ifj. Chikán Attila az ALTEO Nyrt. vezérigazgatója.
- Fertetics Mandy az Alternate Kft. ügyvezetője, fenntarthatósági tanácsadó.
- Fodor János a Folprint Zöldnyomda kereskedelmi igazgatója.
- Gazsi Zoltán az Eisberg Hungary Kft. ügyvezetője.
- Gulyás Emese a Tudatos Vásárlók Egyesülete elnöke.
- Handó János a Katica Tanya Élményközpont alapítója.
- Hankó Gergely a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője.
- Herner Katalin a KÖVET Egyesület ügyvezetője.
- Kovács Károly a Magyar Víz- és Szennyvíztechnikai Szövetség (MaSzeSz) elnöke.
- Litkai Gergely humorista, a Dumaszínház alapítója.
- Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke.
- Márta Irén a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) igazgatója.
- Mező János Bálint a Greenpeace Magyarország ügyvezető igazgatója.
- Molnár Attila Dávid a PET Kupa alapítója-szervezője.
- Molnár Csaba a Magnet Bank közösségfejlesztési igazgatója.
- Móra Veronika az Ökotárs Alapítvány igazgatója.
- Sipos Katalin a WWF Magyarország elnöke.
- Urbán Csilla a Humusz Szövetség igazgatója.
- Ürge-Vorsatz Diána a CEU professzora, klímakutató.
- Wettstein Albert a Munch startup társalapítója.
- Lévai Gábor és
- Wiszkidenszky András a GB Academy alapítói.
Új szakmai közösség gyűjtötte össze a nagy neveket
Nem csak a hagyományteremtő lista számít újdonságnak, hanem a módszer és a közösség is, amely szavazott az első 25 helyezettről.
A TOP 25 kiválasztásának első fázisában a GB Academy közösségének tagjai kijelöltek olyan személyiségeket, akik véleményük szerint meghatározóak a hazai fenntarthatósági mozgalomban vagy egyre inkább szakmában. Az erre adott 2 hetes időszak alatt csaknem 100 név állt össze az ún. long listben, amelynek szereplői mind teljes mértékben indokoltan szerepelhettek volna a 25-ös, végső sorrendben is. A fenntarthatósági szakemberek a versenyszféra, a politika, az oktatás, a civil szféra jeles képviselőit, bloggereket, tévés személyiségeket, influenszereket jelöltek.
A lista jelöltjeit 1-5-ig pontozni lehetett pontozni a következők alapján:
- Társadalmi hatás
- Gazdasági hatás
- Hitelesség
- Példamutatás
- Életmű