Nyolc éve született utoljára döntés Budapesten új, alacsonypadlós autóbuszok forgalomba állításáról, így hosszú hanyatlás után hoz új korszakot a ma kihirdetett közbeszerzés eredménye a budapesti buszközlekedésben - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az új autóbuszok forgalomba állítására és járatüzemeltetésre kiírt, szolgáltatásvásárlásra szóló közbeszerzést a BKK és a BKV Zrt. igazgatóságainak döntése szerint a VT-Transman Kft. nyerte meg, amely 150 darab új busszal kezdi meg egyes járatok működtetését 2013 májusától.
A 2000-es évek közepe óta - a csuklós Volvo autóbuszok forgalomba állítása óta - nem bővült új, teljesen alacsonypadlós autóbuszokkal a fővárosi autóbuszpark.
Az új, teljes buszflotta várhatóan júliusig áll forgalomba, a járművek korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő, Mercedes Citaro típusú járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű. A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3 százalék fölé megy a járatkimaradások száma (ma a BKV buszparkja 5 százalék fölötti értékeket produkál), a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak - közölte a BKK.
A közbeszerzésen - az elvégzett szakértői vizsgálatok szerint - a műszaki elvárásrendszernek legalább 12 busztípus felelt meg, közte magyar típus is. A magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, de indulásukat azzal is kívántuk segíteni, hogy nem követeltünk meg a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek - hangsúlyozta a BKK. Ennek ellenére - vélhetően a finanszírozási kockázatok vagy a műszaki kockázatok miatt - magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kapott a társaság ajánlatot. Az eljárás eredményeként Európa legnagyobb számban gyártott, megbízható autóbusz-típusa áll forgalomba a Budapesten - áll a közleményben.
A VT-Transman 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedteti buszait. A cég a pályázaton 75 szóló és 75 csuklós, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú, német gyártmányú autóbusz forgalomba állítását vállalta, a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer (Ft/kkm), a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm vállalkozási díjért.