Az utóbbi félévben ugyan csökkent a hitelezéssel és a fogyasztói költéssel kapcsolatos optimizmus, nőtt nőtt a hitelfelvételi kedv. Ez már nem csak a lakáshitelezés élénkülését tükrözi, hiszen az új folyósítások volumen-növekedéséből a fogyasztási hitelek is kiveszik a részüket, részben a kedvező adottságoknak, részben a fogyasztás lassú beindulásának köszönhetően - állapította meg Szép Péter, a Deloitte Zrt. pénzintézeti szektorának partnere
A személyi hiteleknél egyelőre még mindig erodálódik az állomány, ezzel szemben a lakáspiaci hitelkereslet már állományi szinten is nőtt 2014 végén, vagyis nem csak a nettó kihelyezés mértéke emelkedett. A felmérés adatai szerint egy háztartás átlagosan 500-580 ezer forint személyi hitelt vesz fel, ezt havonta nagyjából 20 ezer forintos részletekkel törleszti, míg egy hitel átlagos futamideje 4,5 év.
A megkérdezettek több mint 59 százaléka még mindig késésben van a felvett jelzáloghitelével, és az emelkedő trend évek óta folyamatosan tart, nem látszanak az enyhülés jelei. Ugyanakkor a lakosság kevésbé borúlátó a jövőbeni fizetési nehézségeit illetően, bár az emberek még mindig több mint 60 százaléka számol lehetséges pénzügyi problémákkal.
Óvatosabbak lettek a magyarok
A megtakarítási hangulat még mindig emelkedő: az emberek fogyasztási céllal egyre kevésbé nyúlnak hozzá meglévő megtakarításaikhoz, továbbá a megtakarításokat egyre hosszabb távra tervezezik.
Egyre többen figyelnek pénzügyeikre: az emberek a korábbinál könnyebben igazodnak ki a banki szolgáltatások, termékek világában, ám egyre komolyabb tételnek érzik a számlaköltségeket, emellett tapasztalható az elégedettség csökkenése is.
A bankszektor általános lakossági megítélése más szektorokhoz képest negatív, bár már mutatkoznak a javulás apró jelei. A pénzügyi termékek ismerete ugyanakkor alacsony szinten stagnál évek óta, a bankot váltók aránya elenyésző - mondta Szép.
A bankfiókba járnak
Bár nőtt az online fizetők száma, az e-bankolás növekvő népszerűsége a társadalom egy részére - például a fiatal diplomás és magas keresettel rendelkezőkre - jellemző. A Deloitte szerint a kínálat hiába ragaszkodna a gyors paradigmaváltáshoz, a magyar társadalom erre még nem áll készen: a többség fiókokban bankol, ezzel párhuzamosan pedig továbbra is fontos a fiókok közelsége és a fizikai jelenlét, az információs csatornákon belül szintén a bankfiók domináns. A fióki kiszolgálással - ugyan vannak eltérések egyes bankoknál, de - a többség alapvetően elégedett - derül ki a kutatásból.