A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
A bankok jó része saját kiemelt ügyfelei számára ajánlja ki az MNB nhp-je révén biztosított kvótákat − ez aligha meglepő. Érdekesebb azonban, hogy a vállalkozások − legalábbis az MKB Bank Zrt. tapasztalatai szerint − a program igen szűkös időintervalluma és keretei miatt többnyire nem csak egy bankot keresnek meg igényükkel. Így − ahogyan eddig is − az ügyletek feltételrendszerében a bankok versenyeznek egymással: ez jelentkezhet az árazásban, a futamidőben vagy például a biztosítéki fedezettségben, de akár az elérhető egyéb szolgáltatások körében is. Dercsényi György, a Raiffeisen Bank Zrt. kkv-területének üzletágvezetője szerint a kamatokban a szűkös keretek miatt igen nehéz versenyezni, ezért inkább a szolgáltatási oldalon tudnak egymás fölé ajánlani a cégek.
Az UniCredit Bank Zrt.-nél elmondták: ahogy a vállalatok is megpróbálják a program kínálta olcsó hitelt minél nagyobb összegben, minél hosszabb futamidőre igénybe venni, a kedvezményes hitellehetőséggel a bankok is megpróbálják a jó piaci és pénzügyi helyzetű ügyfeleket megkeresni s ügyfélbázisukat szélesíteni. A jó ügyfelekért nagy a verseny, így természetes, hogy a bank tiszta, jó minőségű portfóliójába tartozó ügyfeleit a versenytársak is megkeresik − mondták el a Budapest Bank Zrt.-nél, ahol remélik, hogy partnereik stabil, megbízható, kiszámítható, nagy szakértelmű tanácsadókkal rendelkező bankként ismerték meg őket, akik mellett kitartanak.
A bankok jellemzően az ügyfelektől értesülnek arról, hogy egy-egy ügylet bírálatát más pénzintézetnél is megkezdték, s versenyeztetik azokat. Ugyanakkor előfordul az is − mondták az OTP Bank Zrt.-nél −, hogy egyes vállalkozások korábban elutasított projektekre nyújtanak be hitelkérelmet − akár több pénzintézethez is, hátha valahol pozitív választ kapnak. A program valamennyi szereplőjének − így a vállalkozásoknak, a bankoknak és jegybanknak − érdeke is az, hogy csak az kapjon 5-10 éves futamidőre hitelt, aki nagy eséllyel vissza is tudja fizetni.
A nem hivatalos beszélgetéseken ugyanakkor maguk a bankárok is elismerik, hogy van mód árazási versenyre a terméknél, hiszen egy jó bonitású üzleti partnernél úgy tudják a korábbi kölcsönt az nhp-be bevinni, hogy az abban biztosított kettő és fél százalékos kamatmarzs magasabb, mint a cégnek nyújtott korábbi hitelen korábban elért banki jövedelem. Egy olyan hitelnél, amelyen korábban csak 100-150 bázispontos kamatfelárat tudott érvényesíteni a bank a referenciakamaton felül, viszonylag széles spektrumban mozog a kiajánlható kamatszint a nulla százalékon kapott refinanszírozási forrásnak köszönhetően. E hiteleknél a szakértők szerint viszonylag kicsi az esély, hogy bármely versengő hitelintézet el tudja vinni az ügyfelet. Erre csak akkor kerülhet sor, ha az adott bank már kvótája végére jutott − vagyis saját sorrendjében az adott vállalkozás előtt elegendő jobb minősítésű cég van.