A cégek háromnegyede nem számolt az idei költségek tervezésekor az útdíj bevezetésével, közel felük pedig nem tartja elfogadhatónak az ebből adódó áremelkedést, bár a logisztikai szolgáltatóknak ez drasztikusan megnövekedett pluszköltséget is jelenthet - többek között ez is kiderült a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból, amelynek megállapításait Halmos Júlia Csenge, kutatásvezető ismertette csütörtökön.
Ugyan az e-útdíj megfizetése csak a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek esetében kötelező, a belföldi kis csomagos szállítás szereplőit is érinti a változás, hiszen az egyes depók és központok közötti szállítást ők is ilyen járművekkel oldják meg. A trans-o-flex Kft. saját kalkulációja szerint (amelyet már a napokban nyilvánosságra hozott díjakkal készítették el) az érintett gépjárművek esetén drasztikusan megnőnek a kiadások: míg eddig egy Budapest-Debrecen viszonylatban napi szinten közlekedő teherautójuknál egy évben az úthasználatra vonatkozóan - az autópálya-matrica megvásárlásával - 310 ezer forinttal kellett számolniuk, 2013. július 1. után éves viszonylatban ez az összeg elérheti a tízmillió forintot - reflektált a kutatás megállapítására Pesztericz Péter. A trans-o-flex Hungary Kft. ügyvezető igazgatója azt is elmondta, hogy nagy a bizonytalanság az útdíjjal kapcsolatban, s a cégvezető szerint nagyon kevés az a tízmilliárd forint, amit a kormányzat a kompenzációra akar fordítani.
Pesztericz szerint a társaságok, így például a trans-o-flex Kft. konkurenciái is át fogják hárítani az útdíj költséget, de nagyon nehéz az ügyfelek számára is jó, igazságos megoldást találni, hisz a kis-csomag szolgáltatást végző cég üzleti modellje nehezen egyeztethető össze a kilométer alapú útdíj modellel. A felár kiszámításánál a kettő (a távolság és a küldemény súlya) kombinációja lehet a megoldás. Pesztericz lapunk érdeklődésére elmondta, hogy ők már az év elején jelezték a cégeknek, hogy díjemeléssel kell számolniuk. Az ügyvezető szerint az útdíj a fogyasztói áremelkedést fog generálni, hisz minden szállítás költségét növelni fogja.