Az elmúlt három hónapban a behozatal növekedésének mértéke 34-37 százalék között mozgott, szemben a korábban megszokott 50 százalék feletti szinttel. Ez a trendforduló jele lehet, mert míg korábban sem a vagyonszerzési illeték idei kiterjesztése az import használt autókra, sem a 280-as szintről fokozatosan dráguló euró nem tudta visszafogni a behozatal bővülését, a mostani, tartósan 310 forint felett beálló árfolyamszint már érezhető küszöbértéket jelent - véli Fodor László, a Használtautó.hu marketingvezetője.
Nőtt az importautók életkora is: immár 60 százalékuk legalább 10 éves, amikor bekerül az országba, míg 2013 elején ugyanez az arány még 54 százalék volt. Az öregebb autóknál több lehet a műszaki probléma, ráadásul a fő importforrásnak számító országokban, például Németországban sem ismeretlen az óratekerések gyakorlata.
A Használtautó.hu szerint a kedvezőtlen árfolyamváltozás másik következménye a prémiummárkák arányának lassú csökkenése. Míg tavaly a Volkswagen után még a BMW volt a második leggyakrabban behozott autómárka 11 százalék feletti részesedésével, a helyét idén a 2013-ban még a negyedik helyen szereplő Ford vette át. Az Audi aránya jelentősebben, 8,3 százalékról 7,6 százalékra, míg a Mercedesé minimálisan, 7,1-ről 7 százalékra csökkent.
Darabszámot tekintve továbbra is valamennyi vezető márka behozatala nőtt, a növekedés elsősorban az átlagnál idősebb, 12-18 éves autók esetében jelentős. E körben az elmúlt évben bő másfélszeresére, 10-ről 16 százalékra nőtt a külföldről frissen behozottként meghirdetett példányok aránya.