- Mit takar pontosan a personal branding?
- A kognitív pszichológusoktól tudjuk, hogy a világ megismerését és rendszerezést, az információ feldolgozást gondolkodási sémák segítségével végezzük el. Ennek részeként címkéket aggatunk mindenre és mindenkire, így elkerülhetetlen, hogy egymást is "felcímkézzük". Ilyen értelemben énmárkája mindenkinek van. A personal brand tehát azon vélekedések összessége, melyek a személyünkhöz tapadnak. Azon jelzők és tevékenységek, melyekkel a nevünket azonosítják. A kérdés csupán az, mennyire erős azaz mennyire hiteles, egységes és mennyire támogatja a szakmai célok, a karrierívek pozitív alakulását.
A personal branding pedig az a folyamat, melynek során a meglévő szakmai tudást, teljesítményt és az egyedi, megkülönböztető személyiségjegyeket egy egységes "képpé" formáljuk. A cél, hogy az adott személy ismertsége, elismertsége és kedveltsége egyensúlyba legyen és a növekedés során is egyensúlyban maradjanak. Ennek a folyamatnak éppúgy része lehet a verbális kommunikáció és az online jelenlét tartalmának valamint formájának alakítása, mint a kapcsolatépítési technikák elsajátítása vagy éppen a megjelenés, az öltözködés alakítása.
- Ön miben tudja segíteni ügyfeleit a személyes márkaépítés során?
- Az énmárkaépítés teljes folyamatában tudok támogatást nyújtani. Mind az offline, mind az online jelenlét tartalmának és kommunikációjának alakításában. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden egyes részfeladatot én végzek el. Hiszen a kommunikációba, például a személyes arculat (névjegykártya, weboldal, stb.) kialakítása is beletartozhat. Én sem rajzolni, sem programozni nem tudok, azonban kiváló szakemberekkel dolgozom együtt.
- Mennyiben más egy cég vagy egy magánszemély imidzsének felépítése?
- Nem igazán szeretem az imidzs kifejezést, hiszen ez a látszatról szól, és nem feltétlenül kínál valós, a tényleges teljesítményen nyugvó képet. A személyes márkázás a meglévő, valóságos tulajdonságokat formálja egységes képpé. Egy belülről, kifele építkező folyamat. A legfőbb különbség az eszközök megválogatásában és használatában van. Amikor énmárkát építünk, akkor alapvetően PR eszközöket használunk, a lehető legváltozatosabb formában. Ezek használatára tanítjuk meg az ügyfeleinket, hogy a közös munka után maguk építhessék tovább a márkájukat és menedzselhessék hírnevüket.
- A personal branding - mint ahogyan az a nevéből is kiolvasható - egy személyes, személyre szabott dolog; ezzel szemben a blog egy közösségi oldal. Hogy kapcsolható össze a kettő?
- A kezdetekkor sokat gondolkoztam, hogyan lehet egy ennyire személyre szabott folyamatot bemutatni. Végül arra jutottam, inkább egy-egy ötletet, történetet, nézőpontot próbálok felvillantani. A cél az énmárkaépítés sajátos szempontrendszerének a bemutatása. Ez egyfelől, adódik a téma jellegéből, hiszen ahány személyiség, karrierív, élethelyzet, annyiféle megoldás létezik. Az instant megoldások, tuti tippek ezen a területen nem igazán működnek. Másfelől, a blogból, mint műfajból is adódik. Ahogy egy igen kedves ismerősöm találóan megfogalmazta: a blog korunk cigiszünete. Tehát, nem feltétlenül a hosszú, tudományos okfejtések terepe. Éppen ezért a Personal branding blog vállaltan és tudatosan magazin jellegű, az inspiráción, a lehetőségek bemutatásán van a hangsúly.
- Magyarországon mekkora hagyománya van az énmárka építésnek? Hányan veszik igénybe szolgáltatásait?
- Néhány speciális területtől eltekintve nincs túl nagy hagyománya. Azonban egyre többen ismerik fel ennek szükségességét. Ez a piaci trendekből is következik. Egyrészt megváltoztak a karrierívek, ma már mindenki nagyjából 3-5 évre tervez, a kiválasztási rendszerek is ennek megfelelően alakultak. Másrészt, a szakmai tudás és tapasztalat mellett az úgynevezett puha készségek jelentősége is megnőtt, például a tárgyalási és prezentációs készség vagy a szakmai beágyazottság szerepe. Végül, de nem utolsó sorban a gazdasági környezet is szerepet játszik. A legtöbben úgy gondolnak a jelenlegi helyzetre, hogy krízis, rendkívüli válság van. Azonban vannak, akik már felismerték, ehhez az állapothoz kell hozzászokni, hiszen a piac nem lesz kevésbé telített, a verseny nem csökken.
- Tudna egy olyan hazai példát mondani, akinél egyértelműen végigkövethető volt a személyes brandépítés?
- Egy kicsit olyan ez a terület, mint a pszichológia. Sokkal többen járnak pszichológushoz, mint ahányan bevallják vagy vállalják ezt. Emellett egy jó branding folyamat a szemlélők számára teljesen természetesnek és magától értetődőnek tűnik. Talán Winkler Nórát említeném, aki elég tudatos e tekintetben, de említhetem Nemes Attilát - a Kitchen Budapest egyik alapítóját -, akivel nem rég készítettem interjút a blogon.
- Egy korábbi posztban megismerhettünk néhány kreatív CV-t. Ön nem gondolja, hogy az ilyen kirívó dolgok, egy esetleges jövőbeli munkáltató szemében csak elterelésnek tűnnek?
- Ez leginkább attól függ, hogy hova, milyen területre és pozícióba pályázik valaki. Például egy multinacionális céghez pályázó esetében nem feltétlenül ajánlanám. Itt is fontos a személyre-, helyzetre szabottság. A jól megfogalmazott tartalom és a célnak megfelelő forma összhangja. De ez a blogon bemutatott összes eszköz esetében - és még egy "hagyományos" önéletrajzra is - igaz. Ezek eszközök, melyeket habitusunknak és karriercéljainknak megfelelően használhatunk és alkalmazhatunk.
- Ön szerint az életünk melyik szakaszában kell elkezdenünk odafigyelni a "hírnevünkre"? Érdemes már egyetem alatt, vagy esetleg korábban tudatosan építeni "karrierünket"?
- Az a tapasztalatom, hogy a legtöbben akkor kezdenek el az énmárka építés gondolatával foglalkozni, amikor valamilyen frusztráló helyzettel találkoznak. Amikor megakad a karrierük. Amikor rendre másokat - meggyőződésük szerint gyengébb szakmai tudással rendelkező embereket - léptetnek elő, kérnek fel előadásra vagy találnak meg az ügyfelek. Vagy éppen, talán ez a legtipikusabb, álláskereséskor, állásváltáskor. Ilyenkor sem késő, de az ideális az lenne, ha a bosszantó helyzetek kialakulása előtt kezdenének hozzá.
- Mit kell tudni a blogon sokszor idézett TED-ről?
- A TED a világ talán egyik legizgalmasabb, nem szigorúan szakmai jellegű konferenciája. A szervezők célja, hogy a világ minden tájáról összegyűjtsék a legérdekesebb, leginnovatívabb és leginspiratívabb gondolkodókat és alkotókat. 25 évvel ezelőtt, amikor az első konferenciát szervezték - exkluzív, apró rendezvényként indultak - még a forma is újszerűnek számított. A tartalom mellett a forma is jelentős hangsúlyt kapott: szórakoztatóan és közérthetően kell előadni és maximum 18 perc áll egy-egy előadó rendelkezésre. Ehhez persze minden segítséget megadnak, külön szempontrendszert készítettek illetve egy stáb is segíti az előadók felkészülését.
- Ön szerint a bloggerek mennyire foglalkoznak az imidzsük kiépítésével? Ön milyen változásokra buzdítaná a bloggertársadalmat?
- Jó néhány bloggert követek és közülük néhánnyal személyes kapcsolatban is állok. Azt azonban nem állítanám, hogy ismerem a bloggertársadalmat. Ezért a kérdés megválaszolását a blogszféra egy nálam jóval avatottabb ismerőjére bíznám.