A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
A Volán-társaságoknak egy ideig még várniuk kell arra, hogy új buszokat szerezhessenek be, bár Németh Lászlóné, a fejlesztési tárca vezetője korábban arra tett ígéretet, hogy a nyár végén, de legkésőbb ősszel feloldják a Volán-társaságok buszbeszerzési tilalmát. Ez egyelőre nem történt meg és a fejlesztési tárcától kapott tájékoztatóból az derül ki, hogy arra a Volán-társaságok átalakításáig még várni kell.
A közösségi közlekedés szervezeti átalakításának része a 24 hazai Volán-társaság összevonása − hét regionális társaságba. A járműparkok egységes kezelése a rendelkezésre álló kapacitások jobb kihasználását teszi lehetővé, és pontosabban mutatja majd a valós fejlesztési igényeket. A tárca célja, hogy a regionális társaságok közös beszerzéseiken a jelenleg elérhetőnél kedvezőbb árakon vásároljanak új autóbuszokat. (A miniszter előbbi ígéretekor feltehetően arra számított, hogy a folyamat gyorsabban lezajlik, ezért mondhatta az ősz eleji határidőt).
Miközben Fónagy János, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos szavai szerint gyors ütemben zajlik a Volán-társaságok átalakítása, a magyarországi autóbuszgyártók már egy jó ideje ennek végére és a beszerzési startra várnak, a megrendelés hiánya pedig kiéheztette a cégeket. Az egyik ilyen járműgyártó, vagyis a mosonmagyaróvári központú Kravtex Kft. például takaréklángon üzemel, de eközben is reménykedik a megrendelésben, s új járművet fejleszt, hasonlóan a NABI-hoz, amely kénytelen visszafogni a termelését.
Beszerzési stop van a Volán-társaságoknál
A probléma gyökere, hogy a Volán-vállalatok 2011 januárjától nem írhatnak ki új autóbuszokra vonatkozó közbeszerzési tendert. Mindezt annak ellenére nem tehetik, hogy a pénzügyi fedezet elméletileg rendelkezésre áll. Azt ugyanis a fejlesztési tárca is hangsúlyozta lapunknak, hogy a kormány tavasszal a korábbi érték kétszeresére, százmilliárd forintra emelte az MFB Zrt.közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási programja keretösszegét. E forrásból a személyszállítási közszolgáltatást végző vállalkozások fedezhetik egyebek mellett új járművek vásárlását. A közösségi közlekedés átfogó átalakításától elvárt hatékonyságjavulás a nagyságrendek miatt minden néhány százaléknyi előrelépés esetén öt-tíz milliárd forintos fejlesztési lehetőséget teremt. Ezzel megnyílik az út az autóbuszos szolgáltatók elöregedett járműállományának fokozatos cseréjéhez is − jegyzi meg a tárca.
Az egykor virágzó magyar autóbuszgyártás kapacitása még mindig évi több mint ezer jármű előállítását tenné lehetővé. A legkomplexebb gyártó, a Kravtex Kft. évente mintegy 500 jármű előállítására lenne képes, az amerikai tulajdonban lévő és alapvetően az USA piacaira szállító NABI Kft. körülbelül szintén ugyanennyit tudna gyártani, míg az Ikarusokat készítő Magyar Autóbuszgyártó (MA) Kft. évente száz-kétszáz járműre vonatkozó megrendelést teljesíthetne − mondta korábban a Napi Gazdaságnak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (MBSZ) elnöke.