Sok szempontból hiánypótló, máshonnan nézve hiányos
- ritka önvallomás ez egy kiadvány készítőitől, de így jellemezhető talán a legpontosabban a Napi.hu által első alkalommal elkészített és október 8-án, péntek reggel megjelenő A legjótékonyabb magyarok kiadvány.
Ennek oka, hogy Magyarországon eddig viszonylag kevés szó esett arról, hogy kik azok, akik a legtöbbször vagy a legnagyobb összeggel támogatnak jó ügyeket, hol vannak azok a sikeres és vagyonos emberek, akik magánadományozóként próbálnak segíteni. E szempontból tehát az egyik első átfogóbb magyar összefoglaló az adakozókról, így mindenképpen hiánypótlónak számít.
Ugyanakkor a mintegy kétszáz tehetős ember megkérdezésén alapuló összeállítás hiányos is abból a szempontból, hogy sok olyan magánadakozó nem szerepel benne, aki biztosan a legbőkezűbbek között van.
Éppen ez mutatja meg a magyarországi adományozási kultúra sajátosságait: a témáról kevés szó esik a közbeszédben, sokan inkább nem vállalják a nyilvánosságot félve attól, hogy túl sok megkeresésre kellene nemet mondaniuk, vagy mert nincs lehetőségük többeken segíteni, esetleg mert nem szeretnének ezzel "hivalkodni". Emellett többen - politikai oldaltól függetlenül - a 2022 tavaszi parlamenti választások közelsége miatt nem akarták, hogy személyük miatt támadják az általuk támogatott szervezeteket, kérdőjelezzék meg a számukra fontos célokat.
A legjótékonyabb magyarok című kiadványban szereplők sem a rivaldafényért akartak szerepelni, hanem elvállalták felkérésünket, hogy saját motivációik, történetük és személyes tapasztalataik megosztásával segítsék népszerűsíteni az adományozási kultúra fejlődését Magyarországon. Emellett hogy a számukra fontos és kedves célokról beszélve rávilágítsanak, hol is lehet jó helye a segítségnek.
Így a százoldalas összeállításban nyilatkoznak olyan ismert vállalkozók, mint Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László, szerepel benne a Docler Holdingot vezető Gattyán György, a Libri-birodalom vezetője, Balogh Ákos, vagy a Central-csoport tulajdonosa, Varga Zoltán, de olyan az átlagember szemében eddig kevésbé ismert személyek is, mint Hermann Kamilla, az Indotek-csoport partnere, Radnai Károly, az Andersen Magyarország ügyvezető partnere vagy Holló Gábor, a Hírkereső.hu és a Kapu.hu tulajdonosa. A 2021-es kiadványban összesen 17 magyarországi üzletember, közszereplő nyilatkozott a jótékonyságról.
A kiadvány emellett szakcikkekkel próbálja bemutatni, hogy a jótékonyság és a magánadományozás annyira kevéssé tárgyalt téma, hogy a magyar lakosság csaknem fele az személyi jövedelemadója (szja) felajánlható 1+1 százalékáról sem rendelkezik, valamint amíg az álaám a vállalatokat támogatja az adakozásban a társasági adókedvezmények (tao) révén, addig a magánadományozás akár illetékköteles is lehet.
Bemutatja, hogy milyen nemzetközi példák vannak arra, hogy az állam ösztönözze a társadalmat a segítésre, jótékonykodásra, valamint hogy ezeknek milyen visszásságai lehetnek. Összefoglalja azt is, hogy a világ leggazdagabb magyar származású milliárdosai - Soros György, Charles Simonyi, Thomas Peterffy és Steven F. Udvar-Házy - vagyonuk mekkora részét szánták jó ügyek, civilek támogatására.
A legjótékonyabb magyarokban szót kaptak azok a szervezetek is, amelyek csak úgy tudják elvégezni a munkájukat, ha a társadalom támogatja őket: a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány, valamint a Magyar Élelmiszerbank Egyesület. Ismertetik saját tapasztalataikat a más civileknek az adománygyűjtésben és minden operatív téren segítő NIOK Alapítvány vezetői, Sczígel Andrea és Gerencsér Balázs. Az előszóban pedig az Unicef Magyarország ügyvezető igazgatója, Mészáros Antónia fogalmazta meg, hogy miért is létfontosságú, hogy a társadalom tehetősebb része segítséget nyújtson a jótékonysági szervezeteknek.
A kiadvány továbbá történelmi perspektívát is ad az adományozásról, bemutatva az olyan mecénások példáit, mint a Mediciek, vagy Musza mansza, a Mali Birodalom uralkodója történetén keresztül azt, hogy milyen katasztrófát is okozhat a túlzott bőkezűség.
Az október 8-tól minden nagyobb újságárusnál, vagy webshopunkon keresztül 1290 forintért megvásárolható kiadvány a téma érzékenysége miatt nem tartalmaz hirdetéseket.