Az idei második negyedévben Magyarországon két ponttal, 56 pontra emelkedett a fogyasztói bizalmi index. Ennél jobb mutatót utoljára (59 pontot) legutóbb 2010. negyedik negyedévében mértünk - adta hírül a Nielsen.
Mindenki jóval optimistább lett
Sokat nőtt a fogyasztók vásárlási kedve: a magyarok 15 százaléka látja az időt kisebb-nagyobb mértékben megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne vagy amire szüksége van. Ez a mutató 3 százalékponttal nagyobb az előző negyedévinél. Az index három összetevője közül legpozitívabban személyes pénzügyi helyzetüket ítélik meg a felmérésben részt vett magyar fogyasztók: az előző negyedévi 19 százalék után most 22 százalékuk néz inkább derűlátóan személyes pénzügyi helyzete szempontjából a következő egy évre. A munkahelyi kilátások is javultak: a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé kedvezően a válaszadók 13 százaléka látja, szemben az előző negyedévi 12 és 2013. negyedik negyedévi 8 százalékkal.
És mi van Európában?
Összességében azonban az 56 pontos magyar fogyasztói bizalmi index elmarad az európai átlagtól, amely az első negyedévi 75 pontról 77-re emelkedett.
A vizsgált harminckét ország közül huszonnégyben emelkedett, kettőben változatlan maradt, és csak hatban csökkent a fogyasztói bizalmi index az első negyedévihez viszonyítva. Ahol 100 pontnál kisebb az index, ott a fogyasztók inkább pesszimisták, míg 100 pont felett optimisták. Európában derűlátást a mutató egyetlen országban, a 106 pontos Dániában tükröz. Svájc is odatartozott az első negyedévben, de akkori 104-es indexe legutóbb 99-re csökkent.
A régióban Csehországban legerősebb a fogyasztói bizalom (76 pont), míg Románia 73, Szlovákia 72 ponttal dobogós. A list következő résztvevői: Lengyelország 71, Bulgária 69, Ukrajna 61, Szerbia 51, Horvátország 50 és Szlovénia 49 ponttal. Két déli EU-tag szomszédunk, Horvátország és Szlovénia csak a sereghajtó Portugáliát (48 pont) előzi meg.
Hetedik szomszédunk, Ausztria mutatója 85 pont, ami kettővel kevesebb, mint három hónappal korábban.
Figyelemre méltó a régióban, hogy nagyot javult, 6 százalékponttal a románok, 5-tel az ukránok és a horvátok, 4-gyel pedig a szlovákok mutatója, egyik negyedévről a másikra - állapította meg az elemzés.
Ország | I. negyedév | II. negyedév |
Magyarország | 54 | 56 |
Németország | 99 | 96 |
Egyesült Királyság | 87 | 90 |
Olaszország | 45 | 51 |
Ausztria | 87 | 85 |
Csehország | 75 | 76 |
Szlovákia | 68 | 72 |
Románia | 67 | 73 |
Horvátország | 45 | 50 |
Szlovénia | 48 | 49 |
Lengyelország | 70 | 71 |
Európai átlag | 75 | 77 |
Globális átlag | 96 | 97 |
Forrás: Nielsen |