2012. február 3-án a MALÉV Zrt. beszüntette működési tevékenységét, helyét részben külföldi légitársaságok veszik át, míg a kereslet egy szegmense más repülőterekre terelődik, különösen az átszálló forgalom esetében. Ez a magyar gazdaság fizetési mérlegében azonnali romlást okoz - derül ki a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet legfrissebb gyorselemzéséből.

A légi utaztatási tevékenység az idegenforgalmi bevételek és kiadások tételeiben jelenik meg; a nem rezidenseknek értékesített MALÉV jegyek az export oldalon (bevételként), a rezidenseknek eladott nem-MALÉV repülőjegyek import oldalon (kiadásként) jelennek meg. Az eredmény-kimutatások alapján 1999 és 2010 között a MALÉV által eladott jegyek összértékének átlag 74 százaléka (évi megközelítőleg 80 milliárd forint) származik külföldi értékesítésből. Ez átlagosan a teljes idegenforgalmi bevétel 8,4 százaléka.

A MALÉV üzemelés leállása után több külföldi légitársaság is jelezte, hogy nagyobb kapacitást csoportosított át Magyarországra, illetve néhány héten belül több járat is indul Budapestre, illetve Budapestről. Az ezekre a járatokra értékesített jegyek kétszeresen is rontják az idegenforgalmi mérleget. Egyrészt a külföldiek által vásárolt jegyek értékének már említett kiesésén, másrészt a belföldi utasok jegyvásárlása ezentúl a kiadási (import) oldal erősítésén keresztül. A vizsgált időszak átlagát tekintve ez 7 százalékos növekedést jelent az idegenforgalmi importban (év kb. 28 milliárd forint).