A hazai hajógyártással és javítással foglakozó vállalkozások száma 2012 óta tovább csökkent. Amíg 2012-ben 170 ilyen profilú vállalkozás működött az országban, addig jelenleg csak 144 szereplő.
Árbevétel tekintetében mutatkozik meg igazán, hogy mennyire apróra zsugorodott a szektor, hiszen a vizsgált időszak legjobb évében is mindössze 4,7 milliárd forint bevételt tudtak elérni az ilyen profilú cégek, és ez 2016-ra 3,1 milliárd forintra csökkent. Az alkalmazotti létszámnál - némi ingadozást kivéve - hasonló a tendencia.
Kapcsolódó
Az Opten cégfluktuációs indexe (cfi), amely az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez az országos érték közelében alakult. Bár a felszámolási eljárások aránya a vizsgált időszakban csökkenő tendenciát mutatott, ám a végrehajtások számának magas aránya azt mutatja, hogy a piaci szereplők egy részének pénzügyi helyzete korántsem stabil. A piaci szereplők 70 százalékának árbevétele nem haladta meg a 100 millió forintot. Milliárdos forgalmat elérő hajógyártó vállalkozás pedig jelenleg nem működik hazánkban.
Az iparág sanyarú helyzete a kilencvenes évek elején alakult ki. A keleti piacok összeomlása után a nagy hajógyárak (Óbuda, Csepel, Újpest, Vác) bezárták kapuikat. Ezzel párhuzamosan a Mahart privatizációjával a hazai teherhajózás is szinte eltűnt hazai és a nemzetközi vizekről. A jelenleg működő vállalkozások elsősorban sport és kedvtelési célú hajókat, csónakokat, jachtokat és vitorlásokat készítenek. Ugyanakkor a gyártás újraindításához szükséges feltételek továbbra is adottak.
A megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkező szakemberek még rendelkezésre állnak. Bár az elmúlt években több kísérlet is történt a hazai hajógyártás felélesztésére, sőt 2012-2013-ban a Nemzetgazdasági Minisztérium megalkotta az ezt megalapozó nemzeti hajózási stratégiát is, az iparág feltámadása azonban, még várat magára - vélik az Opten szakértői.
Év | Működő cég | Alkalmazottak (fő) | Árbevétel (millió Ft) | Felszámolási arány (%) | Végrehajtási arány (%) | Cfi (%) |
2012 | 170 | 461 | 3 024 | 6,47 | 5,29 | 10,00 |
2013 | 167 | 338 | 3 143 | 2,99 | 9,58 | 11,38 |
2014 | 161 | 382 | 4 278 | 3,11 | 4,97 | 10,56 |
2015 | 157 | 366 | 4 767 | 0,64 | 6,37 | 14,01 |
2016 | 148 | 370 | 3 122 | 1,35 | 12,16 | 13,51 |
2017 | 144 | 367 | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. |
Forrás: Opten |
(Képünk illusztráció.)