Plusz berendezéseket és autókat vásárol az Országos Rendőr Főkapitányság (ORFK) az elektronikus útdíjrendszer június 1-jei bevezetése miatt - tudta meg a Napi Gazdaság Online. Információink szerint arról még nincs döntés, hogy az "kiegészítő" ellenőrzéshez mennyi autóra illetve eszközre lesz szükség, így arról sem született még határozat, hogy erre mennyit kap az ORFK a büdzséből. A járművekre azért lesz szükség, mert a korábbi elképzelésekhez képest megváltozott a díjfizetés ellenőrzésének módja is. Arról már korábban tájékoztatta lapunkat a fejlesztési tárca, hogy a az ellenőrzés folyamatait a Belügyminisztériummal egyetértésben úgy alakítják ki, hogy abban az ORFK is részt vesz. Úgy tudjuk, hogy a rendőrség fogadkozik is, hogy egyetlen külföldi sem távozik majd fizetés nélkül, a bevételi tervekhez (ami évi plusz 150 milliárd forintról szól ) kell is a szigorú ellenőrzés.
Az ellenőrzési rendszert, a jelenleg is meglévő elemek felhasználásával alakítják ki, vagyis feltételezhetően marad a matricás rendszer, esetleg annak egy árnyaltabb vagy bonyolultabb változata, ahol azt is fel kell tüntetni a vásárláskor, hogy milyen úti célra akarja használni az autós, s ezt egy kamarás rendszerrel ellenőrzik. Amennyiben a jármű "letér" az eredetileg tervezett, vagyis a vásárláskor jelzett útvonalról - s ha eközben a rendőrség elkapja - akkor megbírságolják. A korábban tervezett "nyomkövetésre " képes rendszer - amelynél a műholdas kapcsolattal rendelkező fedélzeti egység ellenőrzi a jármű útvonalát és aminek alapján a díjat megfizeti az autós - lekerült a napirendről, egyelőre.
Az úthasználati-jogosultságot a jelenlegi értékesítési hálózaton keresztül lehet majd megvásárolni. Informátorunk szerint a magyar megoldás a németországi, alkalomszerűen használók számára kifejlesztettre emlékezet majd, azzal az eltéréssel, hogy Magyarországon ez lesz az általánosan alkalmazandó. A bevételre pedig szükség is lesz, hisz a rendszer üzemeltetése 20 milliárd forintba kerülhet évente. Az eredeti elképzelés is ilyen összeggel számot, e téren tehát nincs változás, ahogyan az alkalmazott díjtételekben sem, vagyis az uniós előírások szerinti maximális díjtételekkel indul a rendszer, a teljes tervezett úthálózaton, vagyis a 6300 kilométer hosszan.
A tervezett rendszer meg fog felelni az európai útdíjrendszerek átjárhatóságáról szóló irányelvnek - ezt informátorunk is megállapította, s ezzel megerősítette a fejlesztési tárca lapunknak tett korábbi kijelentését.
Úgy tudjuk, hogy a technikai előkészítés mellett a jogalkotás terén is beindul a nagyüzem. Pár héten belül a parlament elé kerül az útdíjtörvény, amit a bevezetés előtt harminc nappal ki kell hirdetni, ezért tehát még májusban tárgyalni fogja a javaslatot az országgyűlés, s ha minden az ütemtervek szerint halad, márpedig úgy tűnik, hogy a kormányzat ebben eltökélt, úgy július 1-től életbe lép az új elektronikus útdíj rendszer.