Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. - a szeptember közepén megjelent kormányhatározat alapján - hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos, gyorsított közbeszerzési eljárást írt ki az elektronikus útdíj rendszer magyarországi kiépítésére vonatkozóan. Az ÁAK emellett az is közölte, hogy valamennyi olyan gazdasági szereplőtől ajánlatot vár, amely a részvételi felhívásban megfogalmazott pénzügyi, műszaki és jogi alkalmassági kritériumoknak, illetve a referenciakövetelményeknek megfelel. A nyertes ajánlattevővel való szerződéskötésre várhatóan december elején kerül sor.
A közbeszerzési eljárásról általánosságban elmondható, hogy technológia-semleges, vagyis nem részesíti előnyben a jelenleg ismert technológiai megoldások egyikét sem. Fontos kitétel, hogy az ajánlattevőknek az elektronikus útdíj rendszer teljes körű implementációjára kell ajánlatot tenniük (tervezés, fejlesztés, beüzemelés, a bevezetés támogatása az első évben, infrastruktúra-támogatás 2022. október 31-ig), amely magában foglalja a díjszedési és díjellenőrzési funkciókat is. A rendszer összetettsége miatt az egyes beszerzési elemekre vonatkozóan nincs lehetőség a részajánlatok elfogadására. A benyújtott ajánlatokkal szembeni elvárás továbbá, hogy azokat az Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás irányelveinek megfelelően kell kidolgozni. A kormány 2013. július 1-jei akarja elindítani a használat arányos díjszedési rendszert, s bár az ÁAK azt közölte, hogy augusztus végén piac- és helyzetfelmérést tartott a potenciális ajánlattevők körében. Ennek során a megkérdezettek mindegyike úgy nyilatkozott, hogy reális esélyét látják az említett határidőnek. Az ÁAK azzal indokolja a gyorsított tárgyalásos eljárást, hogy csak így tudják tartani a 2013. júliusi határidőt, amihez már idén decemberben nyertest kell hirdetni.
A rendelkezésre álló idő szűkös, de a megoldás nem lehetetlen - fogalmazott a napokban Molnár Attila, a T-Systems vezető tanácsadója, s mások is úgy tartják, hogy a rendelkezésre álló határidő nagyon feszített, hisz a cégek valójában csak decemberben kezdhetnek munkához, s májusban már árulniuk kell a terméket a júliusi bevezetéshez. Szakmaeberek szerint sok időt vehet el a hatósági eljárás. Két technológia megoldás létezik: a GPS és a mikrohullámú vagy ezek kombinációja, de a szaknemebek szerint mindkettőnek megvannak az előnyei és a hátrányai. A műholdas megoldást alkalmazó T-Systems már korábban jelezte, hogy rész akar venni a pályázaton, míg a mikrohullámú technológiát alkalmazó osztrák Kapsch korábban szintén többször jelezte, hogy indulni kíván a tenderen, de jelenleg ezt a szándékát hivatalosan még nem erősítette meg.
Abban szinte minden szakmai szereplő egyetért, hogy az idő nagyon rövid, s abban is nagy az egyetértés, hogy bizonyára lesznek, akik majd megtámadják a pályázat végeredményét, ami pedig tovább hosszabbíthatja az eljárást, kitolva ezzel a határidőt.