A válságadó teljesen váratlanul érte a magyarországi kiskereskedelmet, a Tesco egyik napról a másikra kapott egy 10,5 milliárd forintos csekket, amit be kellett fizetnie az államnak. Ez elvitte az éves profit felét és azonnal fagyos lett a légkör a cég angliai vezetői értekezletein, amikor Magyarországról esett szó - mondta a Népszabadságnak adott interjújában Gerry Gray, a cég itteni vállalkozásának vezérigazgatója. A korábbi évi 35-40 milliárdos éves befektetés 10 milliárdra esett, az évi 1500 új állás helyett 2011-ben csak 500-at teremtettek.

A vezérigazgató elmondása szerint nagyon sokat dolgozott azon, hogy a meggyőzze a legfelsőbb vezetőket, érdemes továbbra is Magyarországra hozni a Tesco pénzét. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a hatóságok szinte naponta ellenőrzik az áruházakat - amivel nincs is baj addig, amíg a fogyasztók védelmét szolgálja. Gray igyekszik meggyőzni itteni vezetőtársait, hogy nem célszerű nagyon hangsúlyozni az anyacégnek küldött jelentésekben az itteni problémákat.

Minden napra új söralátét

Nehezíti az vállalatok helyzetét - így a Tescóét is - a szabályok sűrű változása. Az elmúlt egy évben a vezetőségi üléseken a legtöbb időt az új jogszabályok várható hatásainak kiszámolása vitte el. Ugyanakkor az utóbbi időben ígéreteket kaptak arra, hogy a jövő sokkal stabilabb, tervezhetőbb lesz.

Egy évvel ezelőtt senki sem ült le a Tesco első emberével, ám a helyzet megváltozott. Gray szerint ennek oka az lehet, hogy vállalata belső nemzetközi hálózatára támaszkodva jelentős segítséget ad a magyar exportnak. A Tesco jelenleg 50 milliárd forintnyi terméket visz ki az országból és 100 milliárdnyit hoz be - "Matolcsy miniszter úrral arról tárgyalunk, hogyan lehetnénk nettó exportőrök".

A Tesco piacvezető helyen áll Magyarországon, amit sokan átvennének tőle, ezért a vezérigazgató megérti a CBA törekvéseit. A cég eladásai folyamatosan nőnek, miközben versenytársainál stagnál vagy csökken a forgalom.