A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A kifejezetten jó első félév után némi forgalom-visszaesésre számít ősszel a Premier Outlets Centernél és az M3 Outletnél Szebenyi Miklós, az ingatlanok üzemeltetőjének vezetője. Mint mondta, az M3 és  a Premier is 1-2 százalékos látogatószám-erősödés mellett ennél jóval nagyobb forgalomnövekedést realizált. Ebben szerepe volt az új üzletek nyitásának, illetve a jövedelemadó-változások hatásának, ezek ugyanis éppen az outlet vásárlóközönségét érintették kedvezően.

A kormány adósságenyhítő programja ugyanakkor elbizonytalanítja a ruházati piacot is, ugyanis a végtörlesztést választók jellemzően azt a fogyasztói csoportot képviselik, amely életben tartja (még) a kiskereskedelmet. A végtörlesztés lehetősége a háztartások tartalékainak feltörését, rosszabb esetben kiváltó hitelekbe menekülést jelent, ami kisebb mértékben, de továbbra is terheli a háztartások költségvetését. Emellett a fogyasztók kivárnak, eltolják vásárlásaikat, a trend a háztartásigép- és az autópiac mellett a ruházati szegmenst is érinti. Tavaly egyértelműen megmutatkozott, hogy a háztartások a ruházaton is tudnak spórolni, ha kevesebb az elkölthető jövedelmük, lemondanak a márkás termékekről és az olcsóbbat vásárolják. Mindez kihathat az outletek forgalmára. Szebenyi úgy véli, a 2012-es év nehezebb lesz, még nem látni az adóváltozások és a végtörlesztések hatását a fogyasztásra, és továbbra sem tudni, hogy a forint árfolyama hogyan reagál. Ha gyenge marad, a ruházati piac szereplői kénytelenek lesznek a rezsiköltség növekedését (jellemzően euróban fizetik a bérleti díjat) beépíteni az árakba, illetve az árfolyam az importtermékek kiskereskedelmi áraira is hatással van.

Ami az idei évet illeti, az őszi forgalmon egy tartós hideg segítene, ami a mostani hétvégére várható, de nem tudni, utána mi jön. Az M3 Outlet ebben az évben nagyjából 16 százalékos forgalomnövekedést kíván elérni, míg a Premier 10 százalék körüli bővülésre számít az előző évihez képest.