Miután az eddigi információk alapján a maximális tarifával indul a rendszer, a fuvarozók az általuk szorgalmazott versenyképességi csomag minden elemének egyidejű bevezetését kérik a kormánytól − tájékoztatta lapunkat Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára a szervezet rendkívüli elnökségi ülését követően. A szakember aláhúzta: nem értik, miként jöttek ki a kormányhatározatban szereplő tarifák, ezért sürgetik, hogy a kabinet tárja fel, hogyan kalkulált. Erre azért is szükség volna, mert az MKFE számításai szerint az ismertetett díjak magasabbak, mint ami az Eurovignette-irányelv alapján kivethető volna. (Árulkodó lehet, hogy a kormány egyeztetné a tarifákat az Európai Bizottsággal.) Az MKFE szerint az útdíjrendszer bevezetése azonnali 30 százalékos fuvardíj-növekedést okozna, amit nem lehet rögtön továbbhárítani a megbízók felé. Álláspontjuk szerint a helyzet kezelése érdekében a díjrendszer fokozatos bevezetésére is szükség van - ez a fokozatosság a díjakat, a fizetős utakat és a díjfizetésre kötelezett járművek körét egyaránt érintheti.

A javaslatok egyik fő pillérét az adójellegű kompenzációk jelentik. Ennek keretében az MKFE részben azt szorgalmazza, hogy a fuvarozókat terhelő adókat az uniós minimumra csökkentsék, a tehergépjárművek átírási illetékét szüntessék meg, az útdíj pedig legyen levonható az iparűzési adó alapjából. Azt is javasolják, hogy állami kamattámogatással hozzanak létre egy speciális forgóeszközhitel-konstrukciót. Erre azért volna szükség, mert míg a fuvardíjat 60−120 nap elteltével kapja meg a vállalkozó, addig a fuvardíjat előre vagy 15 napon belül be kell fizetnie. Szintén a finanszírozás kérdéséhez tartozik, hogy az NGM még augusztusban arról tájékoztatta az MKFE-t, hogy támogathatónak tartja a kereskedelmi gázolaj utáni adó-visszatérítés havi visszaigénylésének bevezetését, 2013. január 1-jétől. A szaktárca annak sem látja akadályát, hogy a számlán külön soron tüntethessék fel a vállalkozások az útdíjat. Az útdíjbevételek felhasználása terén a fuvarozók azt szeretnék elérni, hogy állami önerővel, uniós pályázati pénzekből kamionparkoló-hálózat épüljön ki. Ennek szükségességét jelzi, hogy az idén már három olyan halálos baleset történt Magyarországon, amely arra volt visszavezethető, hogy a sofőr − hely hiányában − nem a kamionparkolóban töltötte a kötelező pihenőidejét.